De vraag
Ik wil zijn vrouw vertellen over onze relatie
Onlangs heb ik de relatie met mijn getrouwde minnaar verbroken. Dit heeft mij zeer veel moeite gekost en al twijfel ik niet aan de juistheid van mijn besluit, ik heb nog steeds verdriet en mis hem. Mijn probleem is nu dat ik naast alle andere gevoelens (begrip enzovoort) worstel met wrok en boosheid, ook gericht op zijn vrouw, en dat ik erover fantaseer zijn vrouw in te lichten of te alarmeren. Ik wil hen beiden kwetsen en hun huwelijk ontwrichten (zijn vrouw weet niets van onze verhouding).
Ik wil deze verterende gevoelens en fantasieën kwijt. Ik ben niet bang dat ik ze ook ten uitvoer breng – het zijn slechts fantasieën uit frustratie. Hoe kom ik van deze gevoelens af?

Het advies
Het was een slimme zet om de relatie met deze getrouwde man te verbreken. Het klinkt alsof je jouw woede tegenover hem nu op zijn vrouw richt. Denk eraan dat jij en zijn vrouw allebei slachtoffers zijn van zijn bedrog. Hij leek bereid deze pijnlijke driehoeksverhouding voort te zetten, zolang geen van de vrouwen protesteerde. Ik feliciteer je met de kracht die je bezit om daaruit los te breken, want ik ken zoveel vrouwen die vastzitten in dit soort onevenwichtige relaties gedurende het belangrijkste deel van hun leven. De verhouding is het toetje voor de ontrouwe echtgenoot, maar het brood en water voor de ongetrouwde minnaar. Voor jou resten slechts kruimels van tijd en aandacht die hij kwijt kan, maar je bent waarschijnlijk niet in de positie om eisen te stellen over het samen doorbrengen van verjaardagen en vakanties.
Vraag jezelf af of een gedeelte van de woede die je voelt tegenover zijn vrouw, ook gericht is op jezelf: misschien ben je kwaad op jezelf omdat je in deze moeilijke situatie bent terechtgekomen.
In hoofdstuk 12 van NOT ‘Just friends’  bespreek ik in detail de familiegeschiedenis en de psychologische aspecten die vaak voorkomen bij mensen die ‘de andere vrouw’ zijn.
Om je woede te helpen wegnemen, kun je wellicht ook proberen een brief naar haar te schrijven, die je nooit verstuurt. Daarin schrijf je hoe boos je bent op haar: bijvoorbeeld omdat ze niet aan zijn behoeften voldoet, omdat ze hem aan zich gebonden houdt, omdat ze te naïef is om te weten wat hij aan het doen was. Nu je met hem hebt gebroken, zal hij zijn gedrag waarschijnlijk herhalen met een andere gewillige vrouw. Je kunt dankbaar zijn dat voor jou de weg vrij is naar een gezondere relatie met iemand die er helemaal voor jou alleen is.