De vraag
Ik wil niet dat hij seks heeft met zijn vrouw
Ik ben twee jaar geleden gescheiden. Een half jaar geleden heb ik een verhouding gekregen met een schoolvriend die ik al die tijd niet meer had gezien. De seks die we hebben is geweldig. Dat vindt hij ook. Over de liefde hebben we ook niet echt te klagen. Sterker nog, we hebben het er regelmatig over dat hij zijn vrouw voor mij gaat verlaten. Omdat het allemaal zo snel is gegaan, heeft hij tijd nodig om het zijn vrouw te vertellen.
Ik snap dat het ene klassieke smoes is, maar ik geloof hem. Ik geloof hem ook als hij zegt dat hij al jaren geen seks meer heeft gehad met zijn vrouw. Hij houdt wel van haar. Sinds een paar weken maak ik me zorgen over het feit dat hij toch weer met haar naar bed gaat. Hij zegt dat hij dat niet doet, maar de kans dat het gebeurt is er natuurlijk wel. Ik wil hem de tijd geven om zijn relatie van meer dan dertig jaar rustig af te bouwen, maar eigenlijk wil ik hem ook verbieden om seks te hebben met zijn vrouw. Mag is dat van hem eisen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je mag eisen wat je wilt! Jullie zijn boven de 21, je weet in welke situatie je je bevindt, je ziet de risico’s en voelt terecht aan dat je in een clichématige positie dreigt terecht te komen. Los van de morele overwegingen (dat is jullie zaak) heb je er alle belang bij om na te gaan of je nu duidelijkheid bij je nieuwe vriend kunt forceren.
Als waar is dat hij toe is aan een nieuwe relatie, klaar is met de huidige verbintenis, jou werkelijk de moeite waard vindt om deze stap te gaan zetten, dan help je hem en jezelf door duidelijkheid en commitment te vragen. Niet meer met haar vrijen, concrete stappen zetten, zijn vrouw meedelen wat hij van plan is, nadenken over verdeling, geld, woning, een mediator zoeken.
Er zijn 1001 redenen te bedenken waarom hij meer tijd wil, niet wil overhaasten enzovoort. De vraag is of dat goede, steekhoudende redenen zijn – vermoedelijk niet, al zal hij je bezweren dat het wel zo voelt. Als hij niet concreet in beweging komt, zou ik daar mijn conclusies uit trekken en het contact beëindigen, hoe leuk ook. Tenzij je er vrede mee hebt om een jaar of wat in de wachtkamer te zitten, de geheime minnares te zijn, of misschien wel de openlijke minnares, terwijl hij kerstmis en de vakanties met haar doorbrengt. Het is een vorm, het kan onderhoudend zijn, maar je moet je er wel prettig bij voelen.
Los van wat hij wil en gaat doen, is het ook handig om na te gaan of jij echt voor deze man wil gaan. Vreemdgaan maakt ander gedrag los dan een vaste partner zijn. Dat is ook een cliché, natuurlijk, maar wel degelijk waar. Er is meer spanning, de seks komt makkelijk en is opwindend, je hebt weinig praktische verantwoordelijkheden en als je elkaar ziet ben je gemotiveerd en attent.
Wil je het werkelijk en ook op langere termijn aangaan? Wil je hem werkelijk stimuleren om zijn huwelijk te staken? Als alle lichten op groen staan bij dit soort vragen kun je ervoor gaan, als je twijfels voelt zou ik die erg serieus nemen.