De vraag
Ben ik aan het vreemdgaan?
Tijdens mijn solovakantie is een jongere man verliefd op mij geworden. Ik ben al lang getrouwd en wil mijn huwelijk zeker niet op het spel zetten. Door allerlei oorzaken hebben we al jaren geen seks meer en dat is prima. Maar nu voel ik me plotseling weer zó sexy… Die man en ik whatsappen dagelijks, vaak best ondeugend. Hij weet dat ik getrouwd ben. Ik heb het gevoel dat ik vreemdga. Of mag ik het als een fantasie beschouwen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Fantasieën houden menig huwelijk goed. Sommige mensen fantaseren over een ander tijdens het vrijen met hun partner. Anderen fantaseren over een beter huwelijk, dat nu echt elk moment kan beginnen.
Weer anderen fantaseren over een minnaar, die alles beter zal maken. Zulke fantasieën kunnen weinig kwaad, lijkt me, zolang ze vluchtig en kortdurend zijn. Het wordt anders als iemand voortdurend fantaseert, of steeds over dezelfde persoon. Dan loopt de echte relatie schade op.
Een echte partner kan het namelijk nooit winnen van een gefantaseerde, ideale partner. En wie de hele dag met het hoofd in gefantaseerde wolken loopt, verandert niets aan een relatie die wellicht reparatie behoeft.
Ondeugende appjes gaan nog een stap verder, want daar is niets gefantaseerds aan. Pas op, wil ik maar zeggen. Als je man je appjes leest, zal hij ze niet beschouwen als een vluchtige fantasie, maar als een overspelige daad.
En je man zal je appjes lezen, want op de een of andere manier komen zulke dingen altijd uit. Mag ik een voorstel doen? Gebruik je fantasie om iets te veranderen in de echte wereld.
Nu je je weer zo sexy voelt na al dat gefantaseer, kun je proberen om iets van de oorzaken weg te nemen die verhinderen dat je seks hebt met je man. Er zijn standjes, hulpmiddelen, variaties… misschien lukt het jou en je man om je stoutste dromen waar te maken.