De vraag
Verslaafd aan verliefdheid of is het bindingsangst?
Hoi Sylvia,
Ik (41) heb veel relaties gehad (ook beschadigende). Sinds vier maanden heb ik weer een relatie. In het begin was ik zeer verliefd, maar ik bezie hem nu met kritische blik.
De man waar ik verliefd op was, vlak voordat ik mijn huidige vriend ontmoette, is terug in mijn leven. We hebben veel contact en aanstaande zaterdag ontmoet ik hem weer. Ik denk nu alleen nog maar aan hem. Ben ik verslaafd aan verliefdheid? Of is het bindingsangst?
Groeten van Maria

Het advies
Hallo Maria,
Altijd standaard na de eerste drie maanden van een relatie gaat op een keer de roze bril af en ga je degene zien wie hij werkelijk is. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Sommige dingetjes die je in het begin wegmoffelde kun je niet meer omheen. De eerste irritaties worden een feit. Het is de tijd waarin je wat afstand neemt en de ander wat beter gaat observeren met een nuchtere blik.
De man waar je nu verliefd op bent bekijk je nog met de roze bril en ik weet nu al wie er gaat winnen als je nu alleen maar naar je verliefde gevoel gaat luisteren. Hij is spannender omdat het ook eigenlijk niet mag en je weet nog niet genoeg van hem om hem al af te wijzen. Stel je zelf wel de vraag waarom het niets werd tussen jullie toen je nog geen relatie had. Ben je nu interessanter geworden omdat je niet meer beschikbaar bent. Kijk dan uit dat je geen man aan de haak hebt geslagen die bindingsangst heeft.
Een goede manier om twee mannen te vergelijken zijn de vijf chemies die door Mira Kirshenbaum zijn omschreven in het boek De prins op het witte paard. Je mag me ook altijd even mailen. Dan stuur ik ze op.
Ik hoop dat je kiest voor de prins en niet voor de kikker!
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl