De vraag
Ik kom niet verder dan verliefdheid
Beste Willem,
Sinds mijn 16de (ik ben nu 36) heb ik angsten en paniekaanvallen wanneer de verliefdheid overgaat. Ik krijg geen gevoel ervoor terug maar raak direct in paniek. Op mijn 16de was ik acht maanden heel erg verliefd en dat was van de ene op de andere dag weg, dit kon ik niet accepteren en raakte in een depressie, met medicijnen is dat toen behandeld.
Ik heb vijf serieuze relaties erna gehad waar ik telkens weer die angsten bij krijg zodra het verliefdheidgevoel weggaat. Zit er in mijn onderbewuste nog iets van wat er gebeurd is op mijn 16de?
Hoe kan ik hier vanaf komen, daar al mijn relaties stranden omdat de angst mijn gevoelens die vaak nog moeten groeien ondermijnen? Ik weet niet of het de ‘onzekerheid’ is die mij zoveel angst aanjaagt omdat ik vanaf dat moment niet meer zeker van mijn gevoel ben of dat ik het idee heb dat het ‘t begin van het einde is voor die relatie en ik iemand zijn hart moet breken en zelf weer een teleurstelling moet wegslikken.
Hartelijk dank voor uw antwoord. Liliane

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Hallo Lilliane,
Twintig jaar onzekerheid en teleurstellingen in de liefde. Dat is niet niks. Erg rot voor jou en ook voor je geliefden. Het lijkt erop dat wat je beschrijft een patroon geworden is. Je zou kunnen zeggen een soort onbewust scenario in je lijf en geest dat telkens weer op dezelfde manier verloopt. Hoe raar dat ook mag klinken: het is iets wat je zelf doet en dat betekent dat je het ook kan ondoen. Een patroon kan het makkelijkst doorbroken worden in de beginfase. Anders beginnen – met andere verwachtingen – is anders doorgaan.
Zoek uit hoe een verliefdheid bij jou begint. Schrijf alle antwoorden op de volgende vragen op. Dan krijg je er meer greep op. Op wat voor soort mensen wordt jij verliefd? Wat heb je daar voor gedachten en gevoelens bij? Wat verwacht je ervan? Ik kan me voorstellen dat je na al die negatieve ervaringen ook negatieve verwachtingen hebt. Of blijf je optimistisch? Hoe ga je met elkaar om? Het kan zijn dat je door je negatieve ervaringen terughoudend en minder spontaan bent geworden en je gevoel onder controle houdt. Hoe waardeer je jezelf?
Belangrijk is dat je weer onbevangen verliefd kan zijn dus schrap alle negatieve verwachtingen. Blijf jezelf en probeer de ander te leren kennen en laat je kennen. Wie is het? Wat waardeer je? Wat boeit je? Verliefdheid is meestal een tijdelijk gevoel. Het is een soort plankenkoorts. Bijna een psychose soms. Dus schrik niet wanneer dat gevoel verdwijnt. Dat is normaal!
Jouw probleem is, lijkt mij, hoe je van daaruit verder gaat. Na verliefdheid komt liefde. Liefde is gebaseerd op wederzijdse waardering en voldoende kunnen delen zodat je het leven met die persoon wilt delen. Geef niet meer dan je hebt maar doe dat met passie. En: loop niet te hard. Laat je niet opjagen. Neem de tijd ervoor. Bouw de relatie rustig op.
Een relatie is ook een keuze. Kiezen voor iemand (en voor jouw verlangen) helpt om je te motiveren om er iets van te maken. Accepteer je paniek! Zie dat niet als een goede reden om te stoppen maar vraag hulp van je geliefde om daar doorheen te komen. Dan heb je samen iets om voor te vechten en dat schept een band.
succes,
Willem van de Sanden
• Willem van de Sanden is psychotherapeut. Hij schreef het boek Depressie actief overwinnen. Breng lichaam en geest in beweging, Pearson Amsterdam, ISBN: 978 90 265 1849 2
Neem een kijkje op zijn site www.depressie-overwinnen.nl