De vraag
Getrouwd maar al jaren verliefd op een collega
Al een paar jaar ben ik verliefd op een collega, terwijl ik al veertien jaar een relatie heb. Eerst dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan, maar het lijkt steeds sterker te worden.
Ik probeer uit zijn buurt te blijven, vooral op borrels. Maar elke keer als ik hem aankijk kan ik alleen maar denken aan hoe het zal zijn om met hem te zoenen en te vrijen. Ik merk dat hij ook op mij valt. Moet ik het niet gewoon een keertje doen om te zorgen dat het verlangen naar hem stopt? Wat kun je het beste doen, als je verliefd op een collega bent?

Het advies
Expert
Blanca van den Brand
Relatietherapie
Dat klinkt inderdaad heel aantrekkelijk, als je verliefd op je collega bent. Jezelf even een pleziertje gunnen, even jezelf omwentelen in de exclusieve aandacht en alle remmen losgooien. Om vervolgens de draad weer gewoon op te pakken.
Vreemdgaan zorgt voor een rollercoaster: bezint eer ge begint
Een affaire begint ook altijd heel onschuldig en spannend. Je denkt het wel onder controle te hebben en te houden. De ervaring (of eigenlijk mijn ervaring) leert echter dat dat na verloop van tijd vaak niet meer het geval is. Wij mensen zijn namelijk zeer complexe en emotionele wezens. Vreemdgaan zorgt doorgaans voor een hele rollercoaster aan gevoelens van (liefdes)verdriet, schuldgevoelens en relationele twijfels, verwarring en spijt. Mijn advies aan jou zou dus eigenlijk ook zijn ‘bezint eer gij vreemd bemint’.
Je verliefdheid opbiechten aan je partner verhoogt de intimiteit
Bespreek je (verliefdheid)gevoelens met je partner. Vroegtijdig, nu ze nog klein en (enigszins) behapbaar zijn. Biecht op dat je gecharmeerd bent geraakt door een collega. Dat kan gebeuren.
Je partner inlichten is echter niet zonder consequenties. Het feit dat je partner het weet zal ongetwijfeld enige afbreuk doen aan de heimelijke gevoelens die je koestert. Verder zal het automatischer wijze de alertheid van je partner verhogen waardoor je minder kans zult hebben ook daadwerkelijk de ‘fout’ in te gaan. Maar bovenal laat je zien dat je je partner en je gezin respecteert en belangrijk vindt. Het zal je relatie een nieuw impuls geven.
Dat zeggen wat je moeilijk vindt om te zeggen omdat het je partner pijn kan doen, verdriet kan bezorgen of boos kan maken, verhoogt namelijk de intimiteit. Het verkleint de afstand tussen jullie, terwijl verzwijgen de afstand vergroot en ervoor zorgt dat de gevoelens een eigen leven kunnen gaan leiden. Met alle gevolgen van dien. Geloof me, een kortstondige affaire weegt echt niet op tegen een liefdevol langdurig samenzijn. Toch?
Lees ook 10 Dingen die je over vreemdgaan wilt weten