De vraag
Wat moet ik met mijn minnaar?
Beste Jolet,
Ik woon in Italië, ben 40, getrouwd, heb een kind van 13 en al zes jaar een minnaar. Ik praat dat niet goed, want ik weet dat mijn man dit niet verdient. De relatie tussen mij en mijn man is al jaren over. Uit elkaar gaan is voor mij geen keus aangezien ik niet genoeg verdien om mij en mijn zoon te onderhouden; dan zou ik terug naar Nederland moeten zonder mijn zoon, want die heeft zijn leven hier.
Mijn minnaar, van wie ik zielsveel hou, is ook getrouwd. Met hem samen verder is onmogelijk, want hij is werkloos en zorgt met zijn vrouw voor zijn moeder. Nu heeft zijn vrouw onlangs een baby gekregen. Het doet me veel pijn dat ze een kind hebben. Het kleine beetje hoop ooit samen te komen is nu verdwenen. Ik weet dat ik heel egoïstisch klink, en voel me ook heel schuldig, maar ik heb nog nooit zoveel van iemand gehouden. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het wordt tijd dat u beseft dat aan uw manier van leven voor- en nadelen kleven die bij elkaar horen. Het lijkt wel alsof u alleen de voordelen denkt te kunnen genieten: financiële en emotionele zekerheid bij uw man, liefde en lust bij uw minnaar, en dat allemaal voor altijd. Open uw ogen en kijk eens goed naar de nadelen: u hebt een groeiend schuldgevoel, u bent jaloers op het huwelijksleven van uw minnaar, uw minnaar kan nooit uw echtgenoot worden en u loopt een goede kans om alles te verliezen als uw man hier achter komt, waarbij u uw zoon een grote schok bezorgt.
Als het misgaat, zit u in uw eentje in Nederland. Zou u niet liever dit drijfzand verlaten voor een degelijker bestaan? Neem een beslissing over uw huwelijk en gedraag u daarnaar - stop er energie in of zoek een baan en ga uw eigen weg. Koester geen illusies over uw minnaar, hoe lief hij ook is. Wees blij met wat u hebt gekregen tot nu toe.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Jolet Plomp is online psycholoog. Ze schreef boeken over loslaten, beslissen, persoonlijkheid. Voor Psychologie Magazine maakte ze de online training Durf te kiezen.
Bekijk profiel