De vraag
Mijn man toont weinig emoties
Beste Karin,
Mijn man (67) is behoorlijk gesloten en toont weinig emoties. Tot drie jaar geleden had ik daar weinig last van. In 2006 kwam echter uit dat mijn man een affaire had buiten zijn huwelijk. Na wikken en wegen heeft mijn man ervoor gekozen om bij mij te blijven en de relatie met de andere vrouw te beëindigen. Sindsdien ben ik meer gaan lezen over emoties en relaties, dat had ik nodig om verder te kunnen met mijn man.
Na zijn affaire denk ik dat mijn man zo makkelijk vreemd kon gaan omdat hij niet beseft wat het met de andere partner doet. Hij heeft namelijk een bijzonder oppervlakkig gevoelsleven wat ik er van bemerk. Ik zou zo graag een betere relatie met mijn man willen, maar ik voel en ervaar dat hij weinig emoties ervaart en ook weinig met mij wil delen.
Hij kan zich ook niet kwetsbaar opstellen en heeft weinig vrienden. Misschien hoort dit allemaal wel bij elkaar? Heeft u advies voor mij hoe ik die relatie kan verbeteren en hoe ik er zelf het beste mee om kan gaan?
Groeten van Eline

Het advies
Beste Eline,
Allereerst complimenten voor de manier waarop je beschrijft wat er gebeurd is. Dat beschrijf je zonder rancune. Er zit echter ook een andere kant aan: Hoe heb jij je gevoeld in die periode dat je man gewikt en gewogen heeft om bij je te blijven? Heb je daarin ook een stem gehad? Heeft je man goed gevoeld dat hij jou daarmee heeft pijn gedaan, en dat hij het gevaar loopt je kwijt te raken?
Als je man namelijk niet voelt wat het met de ander doet, is een sterk signaal gewenst! Dat signaal moet ook van jou komen. durf je dat aan? Daarnaast is het denk ik van belang om meer dingen samen te ondernemen, meer op de hoogte te raken van elkaars leven, zodat je meer gedeelde ervaringen krijgt.
Ik hoop dat dit helpt!
Met vriendelijke groet,
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl