De vraag
Hoe geef ik mijn dochter meer ruimte?
Beste Bart,
Nu ook mijn derde dochter zwanger is, loop ik weer tegen communicatieproblemen aan. Net als bij nr. 1 merk ik dat ik niet te dichtbij moet komen. Bij de middelste was het anders, zij is ook veel uitbundiger. Ik zou graag mijn kinderen wat duidelijker laten merken dat ik hen in deze belangrijke tijd vol veranderingen wil bijstaan en graag ook meegenieten van het komende nieuwe leven maar ik pak het kennelijk niet goed aan.
Overigens is het met de oudste nog heel aardig goed gekomen en ik ben echt betrokken bij haar kinderen, mijn twee kleinkinderen.
Graag advies!
Oma-in-spe

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Oma,
Je wilt graag betrokken zijn de zwangerschap van je derde dochter, je wilt haar steunen en mee genieten van haar ontwikkelingen maar je merkt dat je niet te dicht bij moet komen. Kan het zijn dat jouw 3e dochter ruimte nodig heeft en misschien jouw vertrouwen, erkenning dat ze het goed doet zoals ze het doet? Haar daar gemeende erkenning voor geven, zou een eerste stap in de communicatie kunnen zijn. Wellicht dat ze je dan meer toelaat (maar niets is zeker).
Verder kan je eens nadenken over deze vraag: 'Hoe kan jouw dochter je laten meegenieten? Hoe ziet dat eruit?'
‘Lieve dochter, volgens mij heb vind je het lastig als ik te dicht bij je in buurt kom, omdat je ruimte nodig hebt voor jezelf? Maar ik kan het niet laten om je te vragen of je ergens mee kan helpen, zodat ik me betrokken voel bij jou, dat geeft mij veel voldoening. Juist als je dat als lastig ervaart hoor ik graag hoe je het liever zou hebben. '
Je kunt haar ook vertellen dat je om dit advies hebt gevraagd, en dat je het even aan haar voorleest. Grappig toch?
Heel veel sterkte oma!
Hartelijke groet, Bart Landstra