De vraag
Mijn relatie met een getrouwde man breekt me
Ik kom de laatste tijd steeds meer in een dip. Ik ben helemaal niet blij met het leven dat ik nu heb, en eigenlijk komt het allemaal door mijn eigen verkeerde keuzes.
Ik heb nu al vier jaar een relatie met een man die al een gezin heeft. Terwijl ik het nu opschrijf, begrijp ik weer niet waarom ik dit doe, maar op de één of andere manier kan ik niet breken met deze, getrouwde, man. Maar het maakt me helemaal kapot. Ik voel me elke dag schuldiger. Ik heb steeds vaker huilbuien, en kan er met niemand over praten omdat ik het aan niemand vertel. Maar ik kan ook steeds minder genoegen nemen met onze relatie.
Tegelijkertijd kan ik het echter ook niet stopzetten, dat heb ik al zo vaak geprobeerd. Hij heeft gewoon een bepaalde ´impact´ op me die ik niet kan weerstaan. Ik zie hem ook echt vaak en het is altijd gezellig en leuk. Maar tegelijkertijd maakt hij me kapot. Zodra hij weg is voel ik me alweer klote en schuldig. Ik ken z’n vrouw ook – niet persoonlijk, maar ik weet wie het is. Ze is echt heel sympathiek, dus dit maakt het nog erger. Ik voel me ook zo principeloos, maar toch kan ik niet breken met deze getrouwde man. In de tijden dat ik het had stopgezet ging het helemaal slecht met me, toen kwam ik in een nog grotere dip.
Hij blijft me dan ook bellen en geeft niet op, wat het nog moeilijker maakt. Hij zegt altijd dat hij ook niet voor deze situatie heeft gekozen, maar dat dingen lopen zoals ze lopen en dat ie er ook niets aan kan doen dat ie van me is gaan houden. Hij kan zo mooi praten en alles mooi maken, en ik heb het gevoel dat ik er altijd in trap. Ik voel me heel zwak bij hem. Hij is ook een stuk ouder dan ik ben.
Ik werk ook voor hem, dat komt er nog bij. Als ik met hem zou stoppen, dan zou ik het echt niet kunnen opbrengen om hem nog zo vaak op de werkvloer te zien, terwijl ik m’n baan wel echt leuk vind.
Nou ik hoop dat ik een helder beeld heb geschept.
Alvast heel erg bedankt!

Het advies
Hartelijk dank voor je oprechte zelfbeleving, zelfbezinning en zelfbeschouwing. Je evaluatie van je huidige omstandigheid is zeer verhelderend. Je bent niet gelukkig in je relatie met een getrouwde man, maar het lukt je ook niet om ‘m te verbreken.
Toch je relatie met deze getrouwde man verbreken, en wel hierom:
Je geeft zelf al zoveel redenen aan om voor je eigen geluk te kiezen:
• Je komt steeds meer in een dip.
• Je bent niet blij met het leven dat je nu hebt.
• Je relatie met deze getrouwde man maakt je helemaal kapot.
• Je voelt je elke dag steeds schuldiger worden.
• Je hebt steeds vaker huilbuilen.
• Je voelt je klote en schuldig.
• Je voelt je principeloos.
Je toont zo’n diep moreel zelfbesef dat je ‘het’ eigenlijk al weet.
Houd je vast aan (nieuwe kansen in) de toekomst
Het moeilijke is natuurlijk om daadwerkelijk die knoop door te hakken en verandering in je leven aan te brengen. Ondanks het verdriet en de pijn die je in het begin zeker zult voelen. Maar als je daar eenmaal doorheen bent, dan openen zich zóveel nieuwe levensperspectieven. Zoals een andere uitdagende baan en ontspannende activiteiten samen met leuke mensen in jouw omgeving. Die dingen zullen jou positieve energie geven om je eigen leven met plezier te leiden.
Alleen al uit zelfbescherming is het goed om je eigen leven ter hand te nemen. Om nu al afleiding te zoeken en méér met je eigen/nieuwe vrienden/familieleden te ondernemen. Om op die manier een wending aan je ‘gedachteloop’ te geven, waardoor je niet meer zoveel zult denken aan datgene wat jou verdriet berokkent. Het zal je helpen om je weer vrolijker en opgewekter te voelen.
Ik wens je veel standvastigheid en moed als je kiest voor een nieuwe levensfase.