De vraag
Verscheurd tussen vrouw en stagiaire
Ik ben 45 jaar, getrouwd en heb twee kleine kinderen. Mijn vrouw kan door lichamelijke problemen niet werken; ze is ongelukkig en ons seksuele contact is schaars. Ik steun haar, maar ik denk dat ze pas weer blij met mij is als ze weer blij is met zichzelf. Met mijn jonge stagiaire deel ik veel interesses. Toen ik zei dat ik verliefd op haar was, schrok ze erg. Ik maakte mijn excuses en onze gesprekken werden weer als vanouds. Ik wil mijn best doen voor de relatie met mijn vrouw, maar als ik alleen kom te staan wil ik direct mijn werkneemster het hof maken. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wellicht dat de toestand van uw vrouw de intimiteit belemmert, maar ik vrees dat uw huidige verliefdheid de relatie ook geen goed doet. Die tweestrijd ‘vrouw of stagiaire’ lijkt me heel verwarrend voor u. Het zal helpen als u de aandacht richt op uw motieven. Wat vindt u belangrijk in een relatie? Wat miste u waardoor u verliefd werd op de stagiaire? Gaat het om interesses? Of om intimiteit? Komt het doordat u zich machteloos voelt tegenover de problemen van uw vrouw? Valt de verantwoordelijkheid voor het gezin u zwaar? Heeft u behoefte aan bewondering? Zoekt u onbekommerde vrolijkheid? Een psycholoog kan helpen om hier helderheid over te krijgen. Als u weet waar het u ten diepste om gaat, kunt u uit deze impasse komen en gericht werken aan een oplossing.