De vraag
Egoïstische relatie
Beste Jean-Pierre,
Sinds een jaar heb ik een relatie met mijn baas. Hij is getrouwd en heeft kinderen. We zijn beiden nog jong en dol op elkaar.
Alles in mij zegt dat dit de man is met wie ik gelukkig kan worden. Hij is in zijn huwelijk niet direct ongelukkig, maar ze leven langs elkaar heen. Is dit een typisch geval van (mijn) egoïsme in de liefde?
Groetjes Thea

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Dag Thea,
Je onzekerheid is één van de pijlers onder de relatie met je baas. Hoe onzekerder je bent over de vraag of iemand voor wie je warme gevoelens koestert jou ook aantrekkelijk, leuk en bijzonder vindt, hoe meer je je aangetrokken voelt door die persoon, zo blijkt uit onderzoek. Je baas laat je zwemmen, je weet niet of hij echt voor je zal kiezen. Dat maakt hem dus alleen maar aantrekkelijker.
Over egoïsme in de liefde
Ben je egoïstisch als je deze relatie doorzet? Dat denk ik niet. Een egoïst is iemand die het beste voor zichzelf regelt en dat doe jij op dit moment niet: je verkeert voortdurend in onzekerheid. Ik vind je eerder altruïstisch, aangezien je je baas in staat stelt een relatie met jou te hebben en nóg een relatie, plus gezin.
Waarschijnlijk komt je vraag of je een egoïst bent voort uit schuldgevoel. Mag je een gezin verwoesten met je liefde? Het is echter nog maar de vraag wie in deze situatie de egoïst is die zichzelf permitteert de levens van de mensen om hem heen te verwoesten.
Vriendelijke groet,
Jean-Pierre van de Ven
Meer over verboden liefdes lees je in dit artikel, waarin drie mensen vertellen over de affaire die nooit, maar dan ook nooit, uit mag komen