De vraag
Gefascineerd door naakt
Mijn man wil graag naar plekken waar je naakt mag zijn. Dát vind ik prima, maar niet dat hij continu om zich heen kijkt. En onlangs ontdekte ik dat hij lid is van Facebook-groepen over nudisme en naakt. Hij kan uren kijken en reageren. Ik voel dat als een soort vreemdgaan. Het lijkt wel alsof hij in twee werelden leeft.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het lijkt alsof jij weinig zicht hebt op zijn tweede wereld. Mijn eerste gedachte is: jullie praten te weinig en dat leidt bij dit soort thema’s altijd tot de grootste schade.
Jij ‘ontdekt’ zaken, maakt je zorgen en voelt je buitengesloten. Als jullie niet duidelijk krijgen wat hij doet en wat het voor hem betekent, kan hij je ook niet geruststellen.
Het advies ‘praat erover’ is makkelijk te geven maar moeilijk op te volgen. Hij kan allerlei redenen hebben om schimmig te doen. Misschien verbergt hij echte geheimen voor je, misschien is zijn gedrag onschuldig maar vindt hij het zelf schaamtevol of wil hij jou niet ongerust maken.
Misschien praat hij sowieso niet graag over kwetsbare zaken. Jij bent ongerust, dus het is voor jou ook moeilijk om op een neutrale manier te beginnen en rekening te houden met zijn gevoeligheden.
Zo’n gesprek kan makkelijk eindigen in aanval, argwaan en verdediging. Maar als jullie zwijgen, gaat het (en je weet niet wat ‘het’ is) steeds meer tussen jullie in staan.
Voorzichtig op zoek gaan naar hoe het voor hem is, is een goede start en beter dan hem confronteren met je argwaan of het gevoel dat hij vreemdgaat.