De vraag
Waarom gaat ze opeens vreemd?
Mijn vrouw en ik zijn al vijftien jaar bij elkaar en we hebben vier kinderen. We hadden het goed tot zij vorig jaar opeens vaak van huis was. Ze bleef hele avonden weg zonder uitleg. Ook vond ik overal in huis seksspeeltjes. Op een dag zag ik haar ‘s avond laat bij een buurman naar buiten komen. We hebben erover gepraat en ze gaf toe met verschillende getrouwde mannen een seksuele relatie te hebben. Ik begrijp haar niet. Waarom is ze opeens zo ontrouw?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je vraagt waarom ze doet wat ze doet. Alle bedrogen partners in mijn praktijk worstelen met deze vraag, die belangrijk voelt maar zelden bevredigend te beantwoorden is. Als je vrouw van je af wil, zal ze een ander antwoord geven dan wanneer ze met je door wil. Het is heel lastig om haar oorspronkelijke motieven en afwegingen te reconstrueren. Eerlijk zijn over motieven (‘ik vind jou niet aantrekkelijk meer’) kan heel kwetsend zijn.
Inhoudelijk zijn er duizend-en-een redenen om vreemd te gaan, van diepe oude pijn willen vergeten tot volop willen genieten. Soms begint zo’n proces moedwillig, soms door stom toeval, zoals een chat tijdens een potje Wordfeud.
Ik heb een interessantere vraag om jullie samen over te buigen. Niet waarom het gebeurd is, maar wat de consequenties daarvan zijn. Wat doet het je vrouw dat ze begeerd wordt, moet liegen, een dubbelleven leidt? Wat deed en doet deze ontdekking jou? Wat betekent het voor de relatie? Wat doet het met jullie (zelf)vertrouwen? Mijn ervaring is dat je de ander en jezelf beter begrijpt naarmate je de consequenties beter doorziet. Je moet niet graven in het verleden maar bouwen in het heden, en hopelijk zodanig dat jullie deze affaire in een versterking van de relatie kunnen omzetten.