De vraag
Na zijn dood bleek dat hij een ander heeft gehad
Na het overlijden van mijn man hoorde ik dat hij tien jaar een relatie met een ander heeft gehad. Dat had ik liever niet geweten. Kort voor zijn dood zei hij, erg emotioneel, dat hij zich schuldig voelde tegenover mij en de kinderen. Omdat hij zo ziek was, ben ik toen geen zwaar gesprek begonnen, en daar sta ik nog steeds achter. Het is moeilijk geweest, maar ik kan nu over hem praten zonder wrok en ik koester goede herinneringen. Vrienden heb ik wel verteld over die relatie. Ook toen we het samen moeilijk hadden wilde mijn man nooit scheiden. Ik dacht weleens ‘Er klopt iets niet’, maar dat wuifde hij weg. Ben ik te makkelijk geweest waardoor hij zijn gang kon gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U gaat goed om met dit schokkende nieuws. Het is wijs dat u vasthoudt aan hoe u zelf destijds uw huwelijk heeft ervaren. Dat die affaire er was, hoeft niet te betekenen dat uw huwelijk slecht was. Ook uw man wilde immers niet scheiden. Het lijkt erop dat uw man aan het eind van zijn leven heeft geprobeerd te vertellen dat hij spijt had dat hij iets had gedaan wat zijn vrouw en kinderen ernstig had kunnen schaden. U heeft deze spijtbetuiging serieus opgevat, maar bespaarde hem een zwaar gesprek. In het licht van de dood deed het er voor u blijkbaar niet toe welke fout hij had gemaakt. Ik vind dat getuigen van liefde.
Denk niet dat u deze relatie heeft veroorzaakt door uw man op zijn woord te vertrouwen, want het is nooit gebleken dat argwaan iemand ervan weerhoudt vreemd te gaan. Het is jammer dat u met uw man niet meer over dit geheim kunt praten. Misschien helpt het u om zo’n gesprek in gedachten alsnog te voeren, bijvoorbeeld door hem een brief te schrijven. Het is verstandig dat u dit nieuws niet geheim heeft gehouden; nu kunt u er met vrienden over praten. //