De vraag
Sinds de partnerruil ben ik jaloers
Beste Jolet,
Mijn man en ik hebben een ‘swingaffaire’ achter de rug met een ander stel. Dat is voor beiden een leuke en fijne tijd geweest, maar mijn man heeft gevoelens voor die vrouw ontwikkeld. Hij is dat nu aan het afbouwen en hij kiest voor mij. Toch blijf ik jaloers. Dat is vervelend, want we zijn intussen vrienden met dat stel geworden en blijven elkaar zien. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Om te beginnen: schaam u niet voor uw jaloezie, zie dit gevoel als een teken van uw liefde. U bent samen met uw man een groot avontuur aangegaan. U hebt ervan genoten en u bent er samen goed uitgekomen. Dat lijkt me iets waar u trots op kunt zijn. Het lijkt me logisch dat deze heftige ervaringen ook een aanleiding zijn om opnieuw samen te overleggen welke afspraken u wilt maken over de omgang met derden. Weet u zeker dat u het contact met dit stel wilt voortzetten? Neem ook dit in het overleg mee.
Dat wat betreft de hele situatie. Over naar uw gevoelens. Jaloezie kent vele emoties: liefde (en angst die kwijt te raken), angst niet goed genoeg te zijn en boosheid op de partner (die u dit zomaar aandeed). Probeer te voelen welke emoties u het meest dwars zitten. Als er sprake is van weggestopte boosheid, aarzel dan niet die te uiten. Misschien helpt het om uw man een brief te schrijven waarin u vertelt wat het met u heeft gedaan.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Lees ook: ‘Een open relatie, werkt dat?’