De vraag
We zijn nog steeds niet met elkaar naar bed geweest
Drie maanden geleden heb ik op de universiteit een hele leuke jongen ontmoet. We appen de hele dag en spreken vaak na college af om samen wat te drinken. Ik heb sterk het gevoel dat hij mij leuk vindt. Zelf vind ik hem heel erg leuk. Sinds een maand slapen we ook samen. Of ik bij hem of hij bij mij.
Hij blijft maar zeggen dat hij het zo bijzonder vindt dat we zo’n vriendschap hebben. Voor we gaan slapen zoenen we ook, maar van seks is het nog steeds niet gekomen. Ik ben begin twintig en heb voor hem al twee vriendjes gehad. Hij heeft volgens mij helemaal geen ervaring met seks. Zou hij bang zijn voor de eerste keer of wil hij echt alleen maar zoenen en samen slapen?
Ik snap dat ik het gewoon aan hem kan vragen, maar ik ben bang dat het onze vriendschap voor altijd zal verpesten. Of moet ik maar gewoon genoegen nemen met deze ‘bijzondere’ vriendschap en ondertussen ook met andere jongens wat beginnen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je zit in een dilemma, in de zin dat je meerdere dingen wilt. Je wilt best met hem vrijen, maar je wilt de vriendschap niet op het spel zetten. Dat komt vaak voor in relaties (of vriendschappen, of werkrelaties): je wilt eigenlijk iets voor jezelf, maar je wil de ander niet benadelen, of kwetsen, of laten denken dat jij een egoïst bent enzovoort.
Wanneer jij ’gewoon zou vragen of hij seks wil,’ ga je maar op één van je twee verlangens in. Als je voor het tweede verlangen kiest (de vriendschap redden), dan ontzeg je jezelf het eerste verlangen uit te spreken. Mijn voorstel in deze situaties: spreek het dilemma uit, zoals je het ook in je mail aan mij formuleert. ‘Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten, maar ik wil best verdergaan met het vrijen.’
Om te beginnen neem je jezelf en je verlangens serieus. Vervolgens neem je hem serieus, in de zin dat je niet voor hem denkt maar hem zelf de kans geeft te reageren. Bovendien blijf je heel dicht bij je eigen waarheid – je wil vrijen maar de vriendschap niet benadelen. Ook genereer je een kans op nieuwe ontwikkelingen in de vriendschap of relatie. Misschien vrij je de sterren van de hemel, of loopt hij al maanden met dezelfde behoefte rond, of is hij liever verliefd op een man, of vindt hij jou leuk als vriendin maar niet als seksmaatje. In al die gevallen kun je het beter weten.
Het klinkt als een open deur (’spreek je dilemma uit’), maar ik zie zoveel ellende in relaties ontstaan omdat er niets uitgesproken wordt. Simpel voorbeeld: je hebt tegen je zus gezegd dat zij nu maar eens moet bellen om je uit te nodigen. Ze belt niet, en jij zit met boosheid en frustratie (zal ik bellen, nee zij moet bellen, die trut). Voor je het weet moet je acht jaar later op NPO1 naar ‘Het familiediner’ of ’Het spijt me’. Haar bellen en simpelweg uitspreken wat je denkt is zoveel effectiever – het probleem is dat dit voor de meeste mensen als een knieval of zwakte voelt. Of het is gewoon eng.
Beste Chantal, pak de koe bij de hoorns en wees trots op jezelf dat je, los van zijn reactie, deze volwassen aanpak aandurft.