De vraag
Mijn autistische puber wil niet praten
Beste mevrouw Boost,
Praten met je puber met pdd-nos/adhd, nld (een niet verbale leerstoornis). Hoe doe je dat? Hij wil niet praten. Het is allemaal privé, waar je je wel niet mee bemoeit!
Puberen en ook nog eens licht verstandelijk beperkt zijn. En nu ook nog eens een eetstoornis, verkering uit! En thuis geen vrienden hebben alleen op het logeerhuis. Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg, ik heb al veel geprobeerd, cursussen gevolgd!
Groeten van Ikke

Het advies
Beste vragensteller,
Als moeder van een zoon met pdd-nos/adhd en nld zul je al vaak tegen een muur van onwetendheid aangelopen zijn. Wat goed dat je ondanks deze moeilijke weg toch de moed niet opgeeft en je je vraag aan de Opvoeddesk voorlegt.
Eigenlijk kun je met je vraag het beste terecht bij een orthopedagogische behandelcentrum en bij de begeleiders van het logeerhuis. De Opvoeddesk richt zich namelijk niet op de leer- en gedragsproblematiek rond pdd-nos/adhd en nld en zijn dus geen expert op dit gebied.
Maar misschien helpt het als je met de begeleiders van het logeerhuis op één lijn qua behandelingsaanpak zou kunnen komen. Een uniforme aanpak geeft rust en schept de duidelijkheid, daar is je zoon bij gebaat. Door zijn beperkingen kan hij moeilijk bezigheden met anderen delen en wil hij niet dat je met zijn ‘privé’ bemoeit.
Misschien helpt het als je verwoordt wat hij zelf denkt, voelt en wilt. Doe daarbij geen appel op zijn invoelend vermogen, omdat dit ontbreekt. Dat je zoon alleen vrienden heeft in het logeerhuis is niet verwonderlijk. Waarschijnlijk heerst daar veiligheid door de vaste routines, worden moeilijke situaties voorbereid en zijn de begeleiders altijd nabij om het sociale contact te stimuleren en te begeleiden.
Een eerste stap zou kunnen zijn om een vriendje uit het logeerhuis thuis uit te nodigen als dat mogelijk is. Om dit een succeservaring te laten worden, is het  belangrijk om het goed voor te bereiden met de begeleiders van het logeerhuis en je zoon en te zorgen voor maximale voorspelbaarheid.
Voor meer informatie kun je ook de volgende websites raadplegen:
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
Pedagoge
www.opvoeddesk.nl
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk
• Dossier puberteit Ze hangen lamlendig op de bank, komen te laat thuis, vergeten dat ze proefwerken hebben. Sommige pubertrekjes zijn zoals ze zijn – en de oorzaak zit in het brein. Alles over pubers in dossier puberteit.