De vraag
Sinds de scheiding is mijn zoon veranderd
Beste Emmeliek,
Ik ben een alleenstaande moeder van een zoon van 18 jaar. Sinds ik ben gescheiden van zijn vader is mijn zoon (hij was toen 10 jaar) van een levendig jongetje en een gezellige prater veranderd in een teruggetrokken en stil kind. Begrijpelijk wel en we hebben daar ook over gepraat hij voelde zich verlaten door zijn vader en sloot niet aan bij mij en mijn dochter, maar hij is nu 18 en er komt niets uit zijn handen.
Ik heb hem taken gegeven in huis en dat gaat redelijk, maar bijvoorbeeld een baantje zoeken komt er niet van en hij zit de hele tijd achter de laptop op zijn kamer. Wat kan ik doen? Hij wil geen hulp van mij of een ander. Ook zijn vader kan geen vat op hem krijgen.
Groeten van een bezorgde moeder

Het advies
Beste moeder van een 18 jarige zoon,
Als je er alleen voor staat, mis je soms gewoon een sparringpartner. Wat fijn dat we je op deze manier misschien wat kunnen ruggensteunen.
Je geeft aan dat je zoon sinds de scheiding veranderd is, zich steeds meer is gaan terugtrekken. Hij brengt zo te horen meer tijd achter zijn laptop door dan dat hij in contact is met jullie of er op uitgaat met vrienden. Over het algemeen zijn tieners van mening dat hun ouders niet genoeg hun best hebben gedaan om de scheiding te voorkomen en stellen hun ouders daar zelf verantwoordelijk voor. Uit protest of boosheid trekken ze zich terug, vooral omdat hij zich gesteund had willen weten door zijn vader en ook het contact met jou en zijn zus niet bijzonder goed was.
Juist nu heeft je zoon je hard nodig! Dat lukt zeker als je bereid bent om je stijl van ouderschap aan te passen. Omdat tieners een aversie hebben tegen preken en adviezen, hoe goed bedoeld ze ook zijn, haalt het niets uit om je bezorgdheid uit te spreken en je zoon te adviseren een baantje te zoeken.
Wellicht ziet hij op het moment het nut en de noodzaak niet in van een baantje. Wanneer alle noodzakelijke uitgaven voor hem betaald worden en hij voor zijn wenselijke uitgaven rond kan komen met zijn zakgeld, zal het zoeken naar een baantje waarschijnlijk niet heel erg hoog op zijn prioriteitenlijstje staan.
In plaats van hem te adviseren, boos te worden of te dreigen met straf, kun je beter iets vertellen over je gevoelens van de afgelopen jaren. Misschien ook excuses voor al die conflicten waar je elkaar niet begrepen hebt. Toon vooral meer interesse in waar hij zich bezig mee houdt, zoals games, blogs, films, muziek, boeken en zijn hobby om op internet te surfen.
Kies daarvoor wel echt momenten waarin je tijd hebt. Laat hem merken wat hem in jouw ogen zo de moeite waard maakt. Want ook al zondert je zoon zich af op zijn kamer, ieder kind wil zich graag gezien en gehoord voelen door zijn moeder en/of vader.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.