De vraag
Mijn dochter heeft constant nieuwe vriendjes
Beste Lieve,
Mijn dochter van 18 jaar had op haar 14de voor de eerste maal verkering. Deze verkering duurde ruim een jaar en samen hebben zij alles ‘ontdekt’. Op een gegeven moment maakte zij het uit en vrij snel bleek dat ze op een ander jongen verliefd was geworden. Deze verkering hield niet lang stand.
Eigenlijk gaat ze de afgelopen jaren constant van het ene vriendje naar het andere. Meestal zit er maar een paar weken tussen. Verschillende malen hebben we hier gesprekken over gehad. Graag zou ik zien dat ze een periode met vriendinnen omging en eerst eens ontdekt wie ze is en wat ze wil i.p.v. vlinderen van de een naar de ander.
Ze geeft ook aan (na aandringen) dat ze op sommige jongens niet echt verliefd was maar niet graag alleen is. Ze wil bij iemand horen. Ik begrijp niet waar dit gevoel vandaan komt en maak me veel zorgen om haar. Op deze manier is ze een makkelijke prooi en ik vind het verdrietig vast te moeten stellen dat ze zo weinig van zichzelf houdt. Wat moet ik doen? Ik hoor dat ze op school ook al een naam begint te krijgen. Teveel jongens in te korte tijd…
Vriendelijke groet,
Fleur

Het advies
Beste Fleur,
Wat vervelend om te horen. Ik kan me voorstellen dat je je hierover zorgen maakt. Maar ze is nog zo jong en deze onzekerheden horen bij de leeftijd, bij iedereen uit zich dit op een andere manier. Kortom: de hoogste tijd om hier actief mee aan de slag te gaan.
Zij mag weten dat zij er mag zijn
Laat je dochter inzien wat voor een prachtig persoon zij is en wat zij waard is. Een leuke manier om dit te doen is door samen met haar op een vel papier een prachtige ‘I’m’ tekening te maken. Hierop schilder je samen met je dochter haar naam en alles wat bij haar hoort, waar ze goed in is, waar ze van houdt etc. Deze kan ze in haar dagboek plakken of ergens waar ze vaker kijkt, zodat ze dagelijks herinnert wordt aan het feit dat ze zo’n prachtig persoon is. Zij mag er zijn en de man die met haar eindigt mag zich in zijn handen knijpen!
Open gesprek
In een open gesprek met je dochter zou je kunnen bespreken waarom ze zo graag een vriendje wilt. Probeer haar echt te begrijpen. Vaak komt dit toch voort uit onzekerheden of een bepaalde leegte die zij voelt. Ze moet zich realiseren dat op het moment dat je niet echt verliefd bent ‘verkering hebben’ een schijn-opvulling is. Je bereikt het meeste in zo’n gesprek als je naast haar staat in plaats van boven haar. Dit kan je als moeder het beste doen door vele voorbeelden uit jouw eigen leven te beschrijven, waarbij jij een bepaalde leegte voelde en te vertellen hoe jij dat destijds hebt aangepakt. Bedenk samen met haar hoe deze leegte op een goede manier opgevuld kan worden. Jullie kunnen denken aan hobby’s die verder ontwikkeld worden of hoe ze deel kan worden van een vriendinnengroep etc.. Bedenk samen een plan hoe ze dit aan kan pakken.
Steun de weg naar persoonlijke groei
Het is een nieuwe weg die jouw dochter inslaat. Dat betekent dat ze voor vele nieuwe uitdagingen komt te staan. Hoe fijn is het dan dat ze samen met haar moeder of vriendinnen oplossingen kan bedenken voor de vele lastige situaties die ze onderweg tegenkomt. Vergeet niet haar te steunen gedurende deze zoektocht. En natuurlijk, op moment dat zij nieuwe lastige situaties aangaat, misschien in eerste instantie niet eens op de beste manier, verdient zij de grootste complimenten van de wereld.
Hoewel dit een traject is, ben ik ervan overtuigt dat zodra jouw dochter het inzicht krijgt en de steun ervaart, zij de rust vindt in zichzelf en gaat genieten van haar jonge volwassenheid!
Wie heeft bedacht dat jongeren op 18 jarige leeftijd volwassen zijn?
Heel veel succes, Lieve