De vraag
Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn puber geen alcohol drinkt?
Dag Emmeliek,
Ik weet niet hoe ik mijn dochter van 15 aan het leren krijg. Zoals het nu gaat blijft zij zitten, maar zij kan het wel! Zij is vooral afgeleid door msn’en en sms’en. Ik heb daar een beperking aangegeven. Zij mag van mij niet drinken, ze is twee keer erg dronken geweest. Nu zij nieuwe vriendinnen heeft weet ik zeker dat zij weer drinkt. Hoe krijg ik het voor elkaar dat zij niet drinkt?
Vriendelijke groet, Esprit

Het advies
Beste Esprit,
Zo te horen staat je dochter niet op over gaan en maak je je zorgen over het feit dat ze waarschijnlijk drinkt. Het zal een heel karwei worden om nu nog onvoldoendes weg te werken. Het wil wel eens helpen om samen met je dochter op een groot vel papier de situatie in kaart te brengen. En dan natuurlijk vooral door oor te hebben voor haar verhaal.
Laat haar alle vakken onder elkaar zetten, met de cijfers erachter, pols haar welke vakken zij denkt te kunnen ophalen en vraag vooral wat zij voor een ondersteuning nodig denkt te hebben? Wat zou haar helpen, denkt ze aan extra individuele bijles of meer uren huiswerkklas of is het volgens haar voldoende om thuis in alle rust volgens een schema te kunnen gaan werken. Door er samen over te buigen, merk je ook hoe gemotiveerd zij is om deze laatste weken er nog aan te trekken.
Wellicht ziet zij er geen heil meer in en is ze ervan overtuigd dat ze blijft zitten. Misschien zelfs samen met haar vriendinnen? Een verbod op sms’en en msn’en gaat dan niet helpen. Het zorgt alleen maar voor meer verwijdering tussen jullie. Ook zal een verbod op drinken je dochter niet weerhouden om te drinken. Om straf te vermijden zal je dochter juist situaties uitzoeken, waar ze er zeker van is dat jij het niet hoort of ziet. Dat kan leiden tot de keuze van een vriendinnen groepje waar jij moeite mee hebt.
Houd liever contact door aan te sluiten bij wat je denkt dat er leeft op school en in haar omgeving. Haal goede informatie voor jezelf in huis en kijk bijvoorbeeld samen naar het filmpje op www.uwkindenalcohol.nl naar wat alcohol doet met de hersenen op deze leeftijd. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je kind zelf haar keuzes in diverse situaties leert te maken en dat zij thuis kan rekenen op informatie die klopt.
Pubers hebben behoefte aan ouders die als klankbord fungeren, die met een open vizier luisteren naar hun verhalen en tegelijkertijd ook authentiek in hun ouderrol blijven. Best een uitdaging, toch!
Met hartelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk
• Dossier puberteit Ze hangen lamlendig op de bank, komen te laat thuis, vergeten dat ze proefwerken hebben. Sommige pubertrekjes zijn zoals ze zijn – en de oorzaak zit in het brein. Alles over pubers in dossier puberteit.