De vraag
Hoe voorkom ik dat mijn zoon (16) te veel drinkt?
Beste heer Lammers,
Mijn zoon van 16 kwam 2 maanden geleden stomdronken thuis. Hij was zo ziek dat ik bijna een dokter erbij wilde halen. Daarna hebben we afgesproken dat hij 3 biertjes op een avond mag drinken als hij uitgaat.
Ik ben erg geschrokken, want ik wist eigenlijk niet dat hij dronk als hij weg was. Thuis mocht hij 1 keer in het weekend een biertje drinken. Nu lig ik wakker totdat hij thuiskomt en luister ik of hij niet te veel heeft gedronken. Ik heb soms het idee dat hij er meer op heeft dan 3. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Hoe ga ik hiermee om? Moet ik die twijfel met hem bespreken of niet? Hij weet van de schade aan zijn hersenen, maar zijn maten drinken meer dan hij.
Vriendelijke groet,
Petronella

Het advies
Beste Petronella,
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van het voorval met je zoon. Het is heel goed dat je daarna de afspraak met hem hebt gemaakt over het alcoholgebruik tijdens het uitgaan.
Ook als je kind al wel eens heeft gedronken is het goed om afspraken met hem of haar te maken over wanneer en hoeveel hij of zij drinkt. Veel ouders denken dat het dan geen zin meer heeft, maar dat is zeker niet zo.
Zo te lezen vertrouw je je zoon nog niet helemaal. Ik zou dat met hem bespreken. Je hebt namelijk een afspraak met hem gemaakt. Hij weet waarom hij niet te veel mag drinken, nu gaat het erom dat hij zich aan de afspraak houdt. Kies een geschikt moment voor zo’n gesprek. Niet als hij net terugkomt van een avond stappen, maar bijvoorbeeld onder het eten of ’s avonds op de bank. Vertel hem dat je je zorgen maakt over het aantal glazen dat hij drinkt en vraag aan hem hoe hij ervoor kan zorgen dat je hem kunt vertrouwen.
Een andere mogelijkheid is dat je consequenties met hem afspreekt. Bijvoorbeeld dat hij het volgende weekend niet mag stappen met zijn vrienden als hij te veel heeft gedronken, of een beloning als hij zich wel weet te houden aan de afspraak, bijvoorbeeld een half uur later thuiskomen.
Het belangrijkste is dat je in gesprek blijft met je zoon en dat je duidelijk maakt wat de regels zijn.
Mocht je nog meer informatie willen, kijk dan eens op de website uwkindenalcohol.nl. Daar vind je allerlei informatie en tips over hoe je een gesprek aangaat met je kind over alcohol.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Lammers