De vraag
Mijn partner weigert seks als ik er niet uitzie zoals hij wenst
Dag Gertjan,
Mijn partner weigert elk seksueel contact wanneer ik me niet opmaak voor hem zoals hij dat wenst, en een open shirt draag zoals hij dat graag ziet. Hij wil dat ik dat het hele weekend doe. Maar ik heb 2 pubers en vind dat erg moeilijk. Het voelt voor mij als onderdrukking in mijn relatie.
Als ik het niet doe sluit hij zich af en is hij koppig. Volgens hem is het niet zo, en moet ik dit voor hem over hebben. Wij zijn al 35 jaar getrouwd, stoppen is voor mij financieel geen optie: daarmee ontwricht ik het leven van mezelf en mijn kinderen.
Het kost me alleen zoveel moeite om steeds aan de voorwaarden te voldoen. Graag uw reactie!
Katten

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Katten,
Wat een lastige situatie! Natuurlijk voelt dit onvrij en kost het je moeite aan zijn voorwaarden te voldoen: het is emotionele chantage. Als je niet wilt of kunt scheiden en last hebt van dit gedrag, zul je ergens aan de bel moeten trekken. Bij je man lukt dit kennelijk niet, die heeft het idee dat deze situatie (met de nodige druk van zijn kant als je niet meewerkt) hem nog steeds voordeel oplevert.
Ga, zonder hem in eerste instantie, naar je huisarts en vraag of hij/zij je wil helpen om jullie samen naar een stevige relatietherapeut te krijgen. Je zult waarschijnlijk zelf ook stevig in je schoenen moeten staan – je bent echter ook degene die het meeste last heeft van de situatie en helaas de enige die beweging in het systeem kan krijgen. Als het niet lukt je man mee te krijgen zou ik je aanraden zelf een psycholoog te zoeken en gesprekken over assertiviteit en ‘voor jezelf zorgen’ aan te gaan.
Het is niet alleen maar het dwingende gedrag van je man dat het probleem is – jij hebt ook je rol door mee te doen met zijn wensen, ook als je daar zelf onder lijdt. Wat niet zal helpen is niets doen, in stilte lijden en wachten tot het probleem door je man opgelost gaat worden. Dat zal niet gebeuren. Je hebt hem zelf geleerd dat je, met de nodige druk van zijn kant, vanzelf wel doet wat hij wil. Laat hem om te beginnen je vraag en dit antwoord eens lezen. Succes samen,
Gertjan van Zessen