De vraag
Mijn moeder wil controle over mijn leven
Sinds kort woon ik tijdelijk weer thuis. Meteen probeert mijn moeder controle over mijn leven te hebben. Ik ben 24 jaar, maar ze behandelt me als een klein kind. Toen ik op kamers woonde en er afstand tussen ons was, ging het heel goed. Hoe kan ik haar het beste benaderen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Zou het kunnen zijn dat je moeder niet over jouw leven maar juist over haar eigen leven controle probeert te krijgen? Haar 24-jarige dochter neemt ruimte in, en wat al niet meer, die ze voorheen voor zichzelf had. Jullie vallen beiden terug in gedrag uit een eerdere fase die niet meer bij de huidige levensfase hoort. Om naar een volwassen moeder-dochterrelatie te groeien, moet je nu niet meer willen samenwonen. Mocht een van de twee daar wel belang bij hebben, dan is het, om de vertrouwensrelatie niet te beschadigen, noodzakelijk van tevoren samen om de tafel te gaan zitten. Dat kan nu ook nog. Wees beiden duidelijk en concreet over de volgende punten:
• Het lijkt in jouw belang te zijn dat je tijdelijk bij je moeder woont. Bespreek wat het voor haar betekent. Denk aan vrijheid, financiën, huishouden.
• Maak samen een lijstje van de praktische gevolgen voor ieder van jullie en stem af wie wat doet en hoe je rekening gaat houden met elkaars wensen en bezwaren.
• Blijf jullie wederzijdse belangen afstemmen met elkaar.
• Zo geef je erkenning voor wat de een voor de ander doet en laat. En bouw je vertrouwen op in een levenslange relatie waarin je op elkaar kunt terugvallen in voor- en tegenspoed