De vraag
Mijn zoon krijgt maar geen relatie
Beste Jolet,
Mijn zoon van dertig is internationaal chauffeur en is alleen in de weekenden thuis. Helaas is hij nog steeds single. Hij probeert via internet een date te vinden, maar die meisjes laten niets meer horen. Of ze willen geen vrachtwagenchauffeur. In zijn eentje uitgaan wil hij niet meer. Hij heeft een cursus gedaan om meer charisma te krijgen, maar die heeft niet aan de verwachtingen voldaan. Met een relatiebureau heeft hij ook slechte ervaringen. Omdat hij de hele week in het buitenland zit, kan hij niet makkelijk hulp zoeken.
Ik merk dat hij steeds depressiever wordt. Hij zoekt de oorzaak bij zichzelf en verliest zo zijn zelfvertrouwen. Het is een obsessie voor hem geworden. Ik kan hem niet verder helpen. Weet u raad?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is heel moeilijk voor een moeder: zien dat je kind het zwaar heeft en dat niet kunnen oplossen. Ik waardeer de wijsheid waarmee u inziet dat u hem niet verder kunt helpen. U vraagt me om raad voor uw zoon, maar die kan ik niet geven omdat ik zijn gevoelens niet ken. Waarom heeft hij me niet geschreven?
Het valt me op dat u steeds de ánderen iets verwijt: de vrouwen van internet, de cursus, het relatiebureau. Misschien bent u tot nu toe te beschermend met uw zoon omgegaan. Uw zoon is een volwassen man; hij zal zijn eigen weg wel zoeken. Ik leef met u mee, maar het beste dat u hem kunt geven is het vertrouwen dat hij eruit gaat komen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.