De vraag
Ik kom niet toe aan mijn emoties
Beste Sybille,
Mijn ex heeft ons gezin behoorlijk schade toegebracht. Als gevolg daarvan zijn we begin dit jaar gescheiden. Ondanks alles voel ik geen verdriet of woede. Ik lijk wel in een vacuum te zitten. Dit tot grote ergernis van met name mijn oudste kind. Ik heb het gevoel tussen twee werelden in te zitten. Ik wil mijn kind niet kwetsen door net te doen alsof er niets aan de hand is, maar ik wil ook het contact met mijn ex niet geheel verbreken. Wat is wijsheid?
Anna

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Anna,
Mogelijk is dat dat niet toekomen aan je emoties een reactie is uit lijfsbehoud: je zou er nu aan onderdoor gaan als je de lawine aan emoties toe zou laten. Wat goed is om te voorkomen is dat in jouw plaats je kind alle negatieve emoties gaat voelen die bij een scheiding horen, zoals woede, boosheid, vertwijfeling, ongeloof…
Ik kan je mail niet zo goed beantwoorden omdat ik met veel vragen zit. Hoe oud zijn je kinderen en is de oudste? Wat is de schade die je ex jullie gezin heeft toegebracht? Wat is de ergernis/de kritiek van de oudste? Ik zou graag nader op je mail willen ingaan. Zou je me iets uitvoeriger kunnen schrijven?
Ik wacht op je reactie!
Sybille Labrijn
De periode na een scheiding is niet makkelijk. Hoe blijf je redelijk tegenover je ex? Hoe ga je om met woede en verdriet? En wat als er een nieuwe partner in het spel is? Relatietherapeut Sybille Labrijn gaf plusabonnees advies.
Sybille Labrijn schreef ook het boek De groeistuipen van de liefde. Overwin de zeven crises in je relatie.