De vraag
Scheiden van een internetjunk
Beste Jolet,
Sinds ik mijn man ken zit hij dagelijks uren achter zijn pc. Hij is internetverslaafd. Zijn gezin, we hebben samen twee kinderen, komt niet op de eerste plaats. Erover praten helpt niet: hij slaat dicht of komt de afspraken niet na. Bij eerdere relatieproblemen zijn we door therapie dichter bij elkaar gekomen. Nu, twee jaar later, voel ik me weer verwaarloosd en emotioneel alleen. Hij wil geen ‘onderhoudsgesprekken’ meer met de therapeut. Onze relatie zit op slot, ik draai overal alleen voor op, we hebben elkaar nauwelijks meer iets te melden. Ik ben dit beu. Is het tijd voor een scheiding?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Niemand kan u zeggen of het tijd is voor een scheiding, maar als ik uw mail zo lees, dan bent u er zelf heel dicht bij in de buurt. Ik adviseer u om een onderscheid te maken tussen zijn internetverslaving en uw gevoel tekort te komen. Hij heeft immers altijd al veel achter de pc gezeten, maar blijkbaar had u vroeger wél een goed contact met hem wanneer u samen was. Als internetverslaving de oorzaak is van de verwijdering helpt het als hij die aanpakt in een individuele therapie. Daarvoor is het echter nodig dat uw man er zelf van af wil. Wil hij dat niet, dan kunt u weinig doen.
Dan rest u slechts de vraag: als er niets verandert, wil ik dan met hem samen blijven? Een scheiding is een grote stap, dus neem gerust de tijd voor uw overwegingen. Vertel uw man wel dat u met deze vraag bezig bent; dan krijgt hij de kans om er alsnog iets aan te doen. Misschien wíl hij wel veranderen maar gelooft hij niet meer dat hij dat kán. In dat geval heeft hij aanmoediging nodig.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp