De vraag
Wanneer vertel ik mijn kinderen dat we gaan scheiden?
Beste Nelly en Maaike,
Ik overweeg een scheiding in verband met een nieuwe liefde. Mijn vraag is: hoe vroeg of laat stel ik mijn kinderen van een en vier jaar daarvan op de hoogte? Ze kunnen natuurlijk niet te ver in de toekomst kijken, maar het lijkt me ook niet goed om het uit de lucht te laten vallen.
Groeten van Roos

Het advies
Beste Roos,
De kinderen zijn nog jong dus hebben alleen iets aan korte duidelijke boodschappen over dingen die in de hele nabije toekomst voor hen gaan gebeuren. Het zal eerst voor jou en je man duidelijk moeten zijn dat je gaat scheiden. Dan zal er veel geregeld moeten worden bij een scheidingsbemiddelaar.
We adviseren je een advocaat/scheidingsbemiddelaar te zoeken die ook aan KIES-omgangsbegeleiding doet. Deze scheidingsbemiddelaars hebben een grotere kennis over de effecten op de kinderen en zijn beter in staat om tot een goede omgangsregeling te komen. Kinderen vanaf vier jaar worden dan zelfs begeleid en gehoord tezamen met lotgenoten in vier bijeenkomsten door een KIES-omgangsbegeleider.
Uw kinderen zijn daar te jong voor maar hebben wel baat bij een omgangsregeling die deskundig tot stand gaat komen. Zij kan u ook goed vertellen hoe om te gaan met boodschappen aan de kinderen ten tijde van de scheiding. Pas als de scheiding tot stand komt en voor u en uw man duidelijk wordt hoe een en ander geregeld gaat worden op de korte termijn, is het tijd om uw kinderen voor te gaan bereiden.
Zeker zou ik uw zoon/dochter van vier jaar samen gaan uitleggen dat papa en mama niet meer genoeg van elkaar houden om bij elkaar te blijven wonen. Wel dat u beiden nog heel van de kinderen houdt en altijd voor ze zal blijven zorgen. Dat ze gedeeltelijk bij mama en papa gaan wonen maar dat mama en papa gewoon bij ze blijft.
Nieuwe partner
De komst van een nieuwe partner zou ik nog even uitstellen. De gebeurtenis dat ze wellicht zullen moeten verhuizen en dat papa waarschijnlijk niet meer bij ze woont is al een enorme verandering. Als ze mama dan ook met een nieuwe partner zien wordt dat wel erg veel tegelijk. De kinderen eerst aan de nieuwe situatie laten wennen en hen een nieuwe vorm van veiligheid bieden is eerst van het grootste belang. Als de kinderen een beetje gaan wennen aan de nieuwe situatie zou ik hen rustig laten kennismaken met een nieuwe partner. En hem de eerste tijd als nieuwe kennis/huisvriend aan de kinderen laten wennen.
Hechtingsproblemen
Omdat de kinderen zo jong zijn is de kans groot dat ze hun oorspronkelijk gezin later niet meer zullen herinneren. Het blijkt dat kinderen daar later behoorlijk last van krijgen. Foto’s van hen samen met mama en papa zijn dan heel belangrijk. Bewaar deze goed zodat ze kunnen zien dat ze gewenst waren en geboren zijn uit liefde. Ook zal de binding/hechting met hun vader moeilijker op gang komen/stand houden. Een goede hechting met beide ouders is cruciaal in de ontwikkeling van een kind. Besteed daar veel aandacht aan door vaak contact te hebben en een goede band te behouden met uw ex-man in relatie met de kinderen.
Het is beter om de kinderen een aantal keren in de week(kort) bij hun vader te laten zijn  dan bijvoorbeeld een keer per twee weken een heel weekend. Co-ouderschap waarbij de kinderen even veel bij moeder en vader zijn is goed voor de hechting met beide ouders. Het moeilijke daaraan is weer dat de kinderen niet een duidelijk thuis hebben en veel op en neer gesleept moeten worden. Aan iedere omgangsregeling zitten moeilijke dingen voor de kinderen. Zij zijn in eerste instantie altijd de grote verliezers.
Kinderen kunnen wennen aan hun nieuwe leven door:
• hen de kans te geven langzaam te wennen aan de nieuwe situatie,
• duidelijkheid en daarmee weer veiligheid te krijgen
• veel liefde en aandacht van beide ouders blijven krijgen
• beide ouders respect te zien geven aan elkaar en begrip voor hun moeilijke situatie.
In de bibliotheek zijn goede boeken te vinden over de gevolgen van echtscheiding op kinderen. Lees deze en doe er uw voordeel mee!
Wij wensen u veel succes en wijsheid in de moeilijke weg die komen gaat.
Vriendelijke groet,
Maaike de Kort
www.kiesinfo.com