De vraag
Hij trok ineens in bij een ander
Na een huwelijk van achttien jaar is mijn man op stel en sprong ingetrokken bij een ander, die hij pas vier maanden kent (en die 21 jaar jonger is). Mijn wereld stortte in. Hij zegt nog van mij ‘als mens’ te houden, maar wil niet praten over herstel van ons huwelijk. Mijn man heeft last van een lichte vorm van borderline, een identiteitsstoornis met een onevenwichtig zelfbeeld. Daar konden we samen goed mee omgaan.
Ik vond ons huwelijk goed. Er zijn drie kinderen van vóór onze relatie, met twee kleinkinderen; de hele familie is nu een chaos. Binnenkort hebben we een afspraak om te praten. Ik voel me echter zo vernederd dat ik niet weet hoe ik een constructief gesprek met hem kan voeren. Ik wil niet overkomen als een zielig hoopje mens, dat ben ik ook niet, maar ik zit wel vol verdriet en ongeloof. Ik wil voor mijn huwelijk vechten.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als u van uw man houdt en hem niet kwijt wilt, kunt u het beste de tijd zijn werk laten doen. De eerste heftige verliefdheid gaat een keer afnemen en dan gaat de realiteit van het samenwonen een rol spelen. Voor de komende tijd is het heel belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt. Dat betekent: zoek fijn gezelschap, niet alleen om dit te bespreken, maar ook voor afleiding en ontspanning. Ga ook wandelen, fietsen of zwemmen – dat is goed tegen stress.
Voor uzelf zorgen betekent ook: zie al uw emoties onder ogen, zelfs als die tegenstrijdig zijn. U noemt verdriet en vernedering. U heeft ook alle reden om boos te zijn, maar misschien durft u het nog niet aan om dat te voelen? Aarzel niet om uw man duidelijk te laten merken wat er in u omgaat, zowel de heftige emoties als de wens om voor uw huwelijk te vechten. En vraag hem om rekening te houden met uw gevoelens; bijvoorbeeld niet met de nieuwe vriendin naar een kinderverjaardag komen. Het kan, uit woede of vernedering, ineens verleidelijk worden om zelf het huwelijk te beëindigen. Pas op dat u niet te impulsief beslist.