De vraag
Zijn ze jaloers op mij?
Beste Carien,
Ik ben een duizendpoot. Ik doe graag veel verschillende dingen. En als ik me ergens mee bezig ga houden, lukt het me vaak ook. Ik merk dat ik daarmee afgunst opwek bij mensen in mijn omgeving en dat maakt me ongelooflijk verdrietig.
Ik krijg er het gevoel bij dat ik eigenlijk niet mag zijn wie ik ben. Ik krijg net als vroeger het gevoel dat ik mezelf wat kleiner en onzichtbaarder moet maken, omdat ik anders afgewezen word. In mijn volwassen leven doe ik dat niet meer. Ik vecht ertegen om mezelf niet weg te poetsen en wel te groeien, ook al staat anderen dat niet aan. Het verdrietige gevoel krijg ik niet weg. Wat kan ik hiermee?
Groeten van De plant

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Plant,
Je hebt het geluk in je leven dat veel van wat je aanpakt lukt. Daar ben je mee verwend en het is dan wel begrijpelijk dat het je dwars zit, wanneer je ergens geen invloed op hebt. Wat mensen van je denken, heb je niet in de hand. Zoals je zelf al in de gaten hebt, schiet je niets op met je zelf kleiner voordoen dan je bent, om maar geen jaloezie op te wekken. Daar heb je alleen jezelf mee, een ander merkt het niet. Is het trouwens waar dat anderen je afwijzen en afgunstig zijn? Heb je het met anderen besproken?
Zo niet, dan is het maar een gedachte. Zet deze gedachte op papier en strik de gedachte dat anderen je afwijzen vanuit jaloezie aan de staart van een ballon. Laat de ballon op en kijk de ballon na totdat die uit je gezichtsveld verdwijnt. En richt je aandacht dan weer op de leuke dingen die je bezighouden. Je kunt deze oefening ook in gedachten doen.
vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op www.carienkarsten.nl