De vraag
Ze gunt me geen vriendschap met een vrouw
Beste Jolet,
Sinds twee jaar heb ik (man, 34) een goede vriendschap opgebouwd met een vrouw. We zijn er voor elkaar als we het moeilijk hebben, maar ook voor een goed gesprek en kritiek. Mijn echtgenote heeft er zeer veel moeite mee. Toch doe ik veel om de verdenking van vreemdgaan te voorkomen.
Mijn vrouw leest al onze sms-berichten en ze weet waar en wanneer we (ongeveer zes keer per jaar) afspreken. Ze mag mijn vriendin niet om wie ze is en hoe ze communiceert, terwijl ze haar niet kent. We staan hierbij lijnrecht tegenover elkaar. Ik zie geen enkele reden om de vriendschap op te geven en mijn echtgenote haar zin te geven, want ik doe niks fout. Hoe krijg ik voor elkaar dat mijn vrouw me het gevoel geeft dat ze me dit gunt en me geen schuldgevoel aanpraat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Ik wil wat nuances aanbrengen in uw zwart-witstandpunt. Regels over trouw kunt u alleen samen vaststellen, want ieder heeft andere grenzen. De een slaat op tilt als de partner erotische gevoelens heeft voor een derde, de ander voelt emotionele vertrouwelijkheid als bedreiging. Bent u minder emoties gaan delen met uw vrouw? Deelt u dingen met uw vriendin die u niet met uw vrouw deelt? Dan is het begrijpelijk dat ze zich benadeeld voelt.
Zie de jaloezie van uw vrouw ook als een positief blijk van liefde en niet alleen als misgunnen. U legt erg gedetailleerd verantwoording af. Dat versterkt de indruk dat dit een riskante vriendschap is. Het verbaast me dat uw vriendin uw huis en uw vrouw niet kent. Het zou goed zijn als uw vrouw haar persoonlijk leert kennen. Dat zal bovendien de vriendschap verdiepen. Tot slot: het gebeurt weleens dat een echtgenote onderliggende motieven van haar man aanvoelt waarvan hij zich zelf niet bewust is.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp