De vraag
Ik ben verliefd op mijn nichtje
Beste Jolet
Mijn achternichtje (21) en ik (22) zijn stapelgek op elkaar. Wij hebben het hier verschrikkelijk moeilijk mee, ook al mogen neef en nicht volgens de wet met elkaar trouwen. We houden van elkaar, maar toch voelt het vreemd. Moeten we het gewoon tegen onze ouders zeggen? Of moeten we onze relatie maar vergeten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het enige nadeel van deze relatie zou kunnen zijn dat het risico op bepaalde erfelijke ziekten voor uw kinderen iets hoger is, maar dit kunt u laten uitzoeken. De meeste mensen voelen een natuurlijke afkeer tegen seks met een familielid (dat helpt ons inteelt te voorkomen), daarom is het niet vreemd dat u een aarzeling voelt. Maar omdat u achterneef en -nicht bent, is er geen biologische noodzaak om elkaar op afstand te houden. Blijf niet te lang geheimzinnig doen, pas in de openbaarheid kan uw verliefdheid zich normaal ontwikkelen. Gun uw ouders wel wat tijd om aan uw relatie te wennen. Ze weten al dat uw vriendin uit een goed nest komt – dat scheelt!
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, oktober 2007