De vraag
Ik ben verliefd op mijn therapeut
Beste Jolet
Help, ik ben verliefd geworden op mijn therapeute! Sinds ik via via hoorde dat zij single is, is het hek van de dam. Ik wil haar niet kwijt, maar ik weet ook wel dat verliefd zijn op je therapeute zinloos is. Moet ik het met haar bespreken? En hoe voorkom ik dat ze zegt dat ik maar een andere therapeut moet gaan zoeken.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ja, u moet het met haar bespreken. Ten eerste geeft uw verliefdheid belangrijke informatie over uw gevoelsleven. Ten tweede zal  uw ‘geheim’ een negatieve invloed hebben op de therapeutische gesprekken. Tenzij u die verliefde gevoelens zelf aan de kant kunt zetten, natuurlijk.
Veel mensen worden verliefd op hun therapeut. Vaak spelen daarbij onbewuste motieven een rol. ‘Zoveel aandacht verdien ik niet, alleen als ik haar mijn liefde geef, zal ze me als cliënt willen houden.’ ‘Deze onmogelijke verliefdheid is veilig, omdat ik niks hoef waar te maken.’ ‘Het is een heerlijk intens gevoel om zo wanhopig verliefd te zijn; dit is veel romantischer dan wanneer ik verstandig zou zijn en mijn liefde elders zou zoeken.’ ‘Liever houd ik me met deze verliefdheid bezig, dan dat ik mijn psychische kronkels onder ogen zie.’
De beroepscode van psychologen verbiedt de therapeut seksuele toenadering te zoeken zolang de therapie duurt en ook nog een tijd daarna. De reden van deze gedragsregel is te verhinderen dat de psycholoog de cliënt in verwarring brengt door meerdere rollen te vervullen. Maar die regel geldt niet voor de cliënt. Uw verliefdheid betekent dus niet automatisch het eind van de therapie. Uw therapeut zal de therapie alleen afronden als zij meent dat ze geen nut meer heeft. Dat zou overigens wel het geval kunnen zijn als uw verliefdheid te hardnekkig blijkt te zijn.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, mei 2004