De vraag
Heeft hij bindingsangst?
Beste Jeannette,
Een aantal maanden geleden heeft mijn ex-vriend de relatie na 3 jaar verbroken. Inmiddels is het contact hersteld en zelfs beter dan tijdens de relatie. Ik hou nog steeds van hem, ik voel en zie dat het wederzijds is, maar ik heb het idee dat hij bang is voor de liefde.
Ik heb hem de keuze gegeven: voor altijd vriendschap of een relatie, ik kan dat twijfelen niet meer aan. Ik denk dat hij bindingsangst heeft, kan hij dan ooit liefde toelaten?
Groeten van Anoniempje

Het advies
Beste Anoniempje,
Het is altijd lastig om je relatie een vorm te geven nadat het uit is. Mensen hebben verwarrende en conflicterende gevoelens en verschillende manieren om hiermee om te gaan. Hiernaast kan de manier van met elkaar omgaan ook veranderen zodra de relatie verbroken is doordat verscheidene factoren die aan weerzijde de relatie lastig maakten nu misschien wegvallen. De druk valt weg als het ware. Je beschrijft het vermoeden dat hij bang is om zich te binden. Hiernaast hoor ik dat je zelf nog van hem houdt en het vermoeden hebt dat dit wederzijds is.
Een heel belangrijk punt dat mij opvalt in het verhaal is dat het niet duidelijk is wat hij echt voelt of denkt. Misschien is dat een goed punt om te beginnen. Bespreek je gevoelens en vermoedens met hem!
Mensen die te kampen hebben met bindingsangst of iets wat erop lijkt kunnen misschien lastig de stap nemen om zich te binden maar als ze eraan willen werken is er veel mogelijk om een relatie wat minder bedreigend te maken.
Het is echter aan hem of hij dit wil of niet en aan jou om te kiezen voor jezelf als hij hier onduidellijk over blijft. Een vriendschap hebben met iemand waar je eigenlijk een relatie mee wilt is niet makkelijk!
Twee mensen kunnen veel van elkaar houden maar een relatie hebben is weer een ander verhaal. Mischien kan het goed zijn om te onderzoeken wat voor hem het verschil maakt nu de relatie uit is.
Het beste,
Jeannette