De vraag
Mijn nieuwe buren maken te veel herrie
Beste Hans,
Sinds drie maanden hebben we nieuwe buren. Ze smijten continu met de voordeur en zij stampt zo hard dat we dat bij ons boven nog horen. We wonen in een twee-onder-een-kaphuis. Zij hebben blijkbaar geen ondervloer. Kun je dit verplichten? Ze hebben eerst twee maanden geklust, en zelfs tot 23:00 uur geboord voor ze hier kwamen wonen. Wat te doen?
Groeten van Ingrid

Het advies
Beste Ingrid,
Heb je al gewoon met je buren contact gehad? Het is meestal het beste om eerst op neutrale en leuke onderwerpen een tijdje een band op te bouwen. Daarna pas heb je een goede basis om lastige onderwerpen te bespreken. In dat stadium kan je dingen zeggen zoals:
• u kunt niet weten dat deze huizen zo gehorig zijn
• wij hebben ooit een ondervloer…
• kom eens svp bij ons luisteren als…
Je juridische vraag over de ondervloer weet ik niet. Ik raad je aan (voorlopig) niet de weg op te gaan van procederen.
Succes,
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl