De vraag
Ben ik te verbonden?
Beste Jolet,
Ik (man, 33) heb een paar jaar geleden mijn relatie verbroken. Ik werd depressief en had een krampgevoel rond mijn borst. Zodra ik het had uitgemaakt waren de spanning en depressie over. Afgelopen zomer kwam ik een leuke jongen tegen, maar na drie maanden kon ik al niet verder doorgaan. Ik begon weer die kramp te krijgen.
Ik heb het tegen wil en dank uitgemaakt. Door veel nadenken kwam ik erachter dat ik in een relatie me zo verbonden voel met de ander dat ik niet kan genieten als ik zonder hem ben. Bovendien lever ik mezelf helemaal over – ik doe niets meer voor mezelf. Over een goede relatie heb ik weleens de term ‘in vrijheid verbonden’ gelezen. Het lijkt wel of ik dat niet kan. Ik ben bang dat daardoor geen relatie zal standhouden. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Mijn complimenten voor uw eerlijke zelfreflectie. Het is niet makkelijk om zo realistisch naar jezelf te kijken, vooral als er dan irrationele eigenschappen zichtbaar worden. Veel mensen zouden liever de schuld bij de ander leggen… Het lijkt erop dat u ooit in uw leven het idee hebt opgedaan dat echte liefde gelijkstaat aan totale overgave en samensmelting.
Zo’n totale symbiose is echter niet mogelijk en het kost enorm veel energie om te doen-alsof, zoals u hebt gemerkt. De enige oplossing ligt erin dat u accepteert dat u en uw partner altijd zullen verschillen in behoeften en in eigenschappen. Poets een verschil niet weg – dat zal niet lukken – maar zie het met mildheid onder ogen.
Schrik niet: het is oké je soms aan je partner te ergeren! Ga op zoek naar slimme manieren om met de verschillen om te gaan. Als u voldoende ruimte neemt voor uzelf – eigen vrienden zien, hobby’s houden – zult u meer en langer genieten van de liefde.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp