De vraag
Ik wil dat hij voor mij gaat scheiden
Hallo Sylvia,
Ik heb al vijf jaar een geheime relatie met een voor mij zeer charismatische man, maar ik moet er niet aan denken om met hem samen te wonen. Ik heb hem meerdere keren gevraagd een keuze te maken, omdat ik hem eigenlijk niet wil delen, en niet wil liegen, maar samenwonen gaat botsen.
Hij wil geen keuze maken en zijn vrouw niet kwetsen. Ik durf hem niet los te laten en tegelijkertijd zie ik de toekomst niet samen lukken. Ik ben voor hem gescheiden en wil eigenlijk het van zijn vrouw ‘winnen’ omdat ik al zoveel heb moeten laten. Met hem kan ik er niet over praten, hij wil niet gewezen worden op zijn schuldgevoel, hij is egocentrisch maar biedt mij toch veiligheid.
Kan ik gelukkig worden met een geheim? Voor de buitenwereld ben ik single! Maar ik wil me eigenlijk voluit aan hem binden, maar dat zal niet gaan werken – toch blijf ik?
Miss Ongeduld

Het advies
Hoi Miss Ongeduld,
De eerste vraag die bij mij opkomt is: 'Wat levert deze relatie jou persoonlijk nog op?' Het lijkt wel of het ‘willen winnen’ de enige reden is dat je nog in deze relatie zit. Maar ook het aantrekken en afstoten speelt een rol in deze relatie. Hij is heel leuk en hij is niet leuk. De kans dat je een hele leuke liefdevolle relatie gaat krijgen met deze man, zit er niet in, schrijf je.
Ik denk dat hij dat ook aanvoelt en dat zou dan ook gelijk de reden kunnen zijn dat hij zijn vrouw niet verlaat. Er valt eigenlijk veel meer te winnen als je jouw verlies neemt en overnieuw begint. Soms blijven we investeren in iets, omdat we al veel geïnvesteerd hebben. We kunnen het niet verdragen dat we verkeerd geïnvesteerd hebben en daarom gaan we door. Als we stoppen dan moeten we toegeven dat alles voor niets hebben gedaan. Dat doen we niet graag.
Doe een stap achteruit en laat los! Verbreed je horizon en kijk om je heen. De kans dat je meer liefde wint bij een nieuwe man zonder vrouw is groter
Veel geluk!
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl