De vraag
Ik ben jaloers op de nieuwe vrouw van mijn ex
Dag Helmi, Ik ben veertien jaar geleden gescheiden. Ik heb een lieve man gevonden waarmee ik een derde kindje heb gekregen, maar ik ben heel erg jaloers op het leven dat de nieuwe vrouw van mijn ex heeft. Zij hoeft werkelijks niets te doen in huis of in het bedrijf (dat wij eerst samen hebben opgebouwd) en heeft geld als water terwijl ik minimaal dertig uur in de week moet werken om een normaal leven te leiden.
Ik weet dat het heel erg is, ik weet dat ik heel veel dingen heb die zij niet heeft en toch blijf ik altijd jaloers op iets wat zij van mij heeft afgepikt. Niemand weet dat ik zo jaloers ben. Ik doe altijd heel normaal. Hoe kan ik die verborgen jaloersheid overwinnen? Ik voel me schuldig tegenover mijn nieuwe partner dat ik diep in mijn hart nog altijd verlang naar het leven met die ander, dat zeker in materieel opzicht veel rooskleuriger is.
Groeten van Lucinde

Het advies
Beste Lucinde,
Ja het is ontzettend zuur als een ander kan oogsten wat jij gezaaid hebt! En het is heel gewoon dat je als hardwerkende vrouw met kinderen afgunstig bent op iemand die een luxe leven lijkt te leiden.
Als je het uit psychologisch oogpunt bekijkt komen er wel een aantal vragen bij me op. Ik weet niet hoe je destijds gescheiden bent, wie het initiatief nam, of je een prettig contact hebt met je ex en zijn vrouw. Hoe jullie contact is geweest en nog steeds is, maakt veel uit voor je gevoelsleven. Ik weet ook niet wie er voor jullie kinderen zorgt en of dat naar tevredenheid gebeurt.
Ik heb een aantal mogelijke opties die je zou kunnen onderzoeken. Vaak houden sterke gevoelens een band in stand en omgekeerd is dat ook het geval. Kan het zijn dat je nooit echt losgekomen bent van je ex? Dat je nooit boos of verontwaardigd geweest bent? Of omgekeerd: dat je je schuldig voelt in het geval je hem verlaten hebt? Of dat je nog erg naar hem verlangt? Hebben jullie ooit goed gesproken na de scheiding? Mogelijk gaat je gevoel meer uit naar hem, dan naar je ‘rivale’ die het er zo lekker van neemt.
Een andere optie is het geheim. Gevoelens worden vaak weerbarstiger als ze met schaamte omkleed zijn en niet uitgesproken mogen worden. Dat is bij afgunst heel dikwijls het geval. De kans bestaat dat wanneer je aan je nieuwe partner over je gevoelens van afgunst vertelt en ook zegt dat je je daarvoor geneert, deze gevoelens minder intens en lastig zullen worden.
Hopelijk heb je hiermee een aansporing om aan de slag te gaan; in je eentje blijven tobben, lost meestal niet veel op. Courage!
Helmi
Helmi Goudswaard schreef het boek Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Van Gennep, € 15,90