De vraag
Ik ben jaloers op zijn karakter
Ik ben jaloers op het karakter van een goede vriend. Hij is een lekker rustig type; zo wil ik ook zijn. Zelf ben ik soms te open naar mensen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het helpt om die jaloezie te vertalen in doelen voor jezelf. Je wilt graag rustiger zijn en minder openhartig. Oké, probeer je gedrag dus te veranderen. Je bent vast niet altijd even onrustig.
Ga eens na wanneer je wel rustig was. Wat maakte dat je dat toen wel kon? Pas dat vervolgens vaker toe. Wanneer was je te open? Hoe had je dat anders kunnen doen? Hoe kun je het achteraf herstellen als je te veel gezegd hebt?
Je kunt niet je vriend worden, maar iedereen kan zichzelf ontwikkelen door te leren van ervaringen en nieuw gedrag uit te proberen. Denk niet te negatief over jezelf, want elke eigenschap heeft voor- en nadelen. Rust kan soms ook saai zijn en onrust kan creatief zijn en inspireren.