De vraag
Is er overlap tussen HSP en chronische vermoeidheid?
Sinds kort heb ik ontdekt dat ik ook een HSP (hoogsensitief persoon) ben. Ik ervaar dit trouwens in mijn vakgebied verpleging alleen maar als een meerwaarde. Maar wat ik graag zou willen weten: is er een verband tussen HSP en chronische vermoeidheid (CVS)/ME?

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Wat fijn dat je de meerwaarde van het hooggevoelig zijn zo kunt ervaren en benutten. Daar zullen je patiënten veel plezier van hebben!
Over HSP en chronische vermoeidheid
Ik heb nog niet vernomen dat er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het verband tussen hooggevoeligheid en ME/CVS. Wel heb ik vanuit mijn eigen waarneming sterk het idee dat dit verband er in veel gevallen wel is.
Veel mensen hebben helemaal niet in de gaten wat voor een gevoelig zenuwstelsel ze hebben. En we leven in een maatschappij waarin dat zenuwstelsel voortdurend geprikkeld en uitgedaagd wordt.
Daardoor leiden ze een leven dat niet voor hen geschikt is, en plegen ze continu roofbouw op zichzelf. Ze leven in een chronische staat van overprikkeling, wat tot allerlei gezondheidsklachten kan leiden.
Herstel de balans
Wil je meer inzicht krijgen in je vermoeidheidstriggers en echt leren ontspannen? Samen met GZ-psycholoog Annemarieke Fleming ontwikkelden we de online training Minder moe, meer energie, gebaseerd op de nieuwe methode ‘Opbouw van reserves’. Van een vermoeid gevoel naar meer energie.