De vraag
Ik wil niet dat meisjes mijn vriend sms’en
Beste mevrouw Dijkstra,
Mijn vriend (bijna 30) is gaan studeren. Sindsdien gaat hij heel veel om met jonge meisjes (rond de 18). Ik merk dat de meisjes hem ook sms’en en dat vind ik heel vervelend. Ik heb er ruzie om gemaakt en nu verstopt hij zijn telefoontje. Wat kan ik hiermee doen? Met hem erover praten is moeilijk, omdat hij dan boos wordt.
Hij heeft ook gezegd dat het niet zo goed voor zijn imago is dat hij een relatie heeft met een vrouw van 32 en een kind (is biologisch mijn kind, hij voedt hem al een jaar mee op). Ik ben bang dat zijn studie onze relatie zal opbreken, omdat hij nu helemaal niet meer over zijn school wil praten.
Hij geeft wel aan dat hij van mij houdt en van niemand anders. Maar waarom praat hij dan niet over zijn studie. Ik ervaar het alsof hij een geheimpje heeft.
Groet,
Marieke

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Marieke
Je partner dingen verbieden heeft geen zin. Zoals je zelf hebt gemerkt, doet hij het dan gewoon stiekem (verstopt bijvoorbeeld zijn telefoontje). Om de aandacht van je partner meer jouw kant op te laten komen in plaats van op die van die andere vrouwen, kun je hem vragen of hij meer met jou wil praten in plaats van te zeggen: ik wil niet dat je met die andere vrouwen sms’t.
Vraag jezelf ook eens heel kritisch af of het wel redelijk is dat je jaloers bent. Vind je het wel degelijk redelijk van jezelf, en blijf je ermee rondlopen, maak dan aan je vriend kenbaar wat je gevoel is, ook al wil hij er niet over praten. Doe dat wel op een niet-verwijtende manier. Benoem daarbij het gedrag van je vriend en het gevoel dat hij je daarbij geeft. Bijvoorbeeld: ‘Dat je met vrouwen van je studie sms’t, geeft me een heel eenzaam en onzeker gevoel.’ Door heel concreet te benoemen waar je moeite mee hebt en je gevoel aan te geven, verklein je de kans dat je vriend zich aangevallen voelt.
Reageert je vriend toch afwijzend en wil hij niets aan zijn gedrag veranderen of niets vertellen over zijn sms’jes, ga dan voor jezelf na of je zijn gedrag kunt accepteren. Kun je accepteren dat hij met andere vrouwen sms’t, houd er dan over op en vertrouw hem. Kun je dat niet, dan kun je hem dat vertellen.
Wees niet te bang om jaloers te worden gevonden. Als er geen reden is tot jaloezie zal je vriend openheid tonen: hij zal je een sms’je laten zien of vertellen waar ze het over hebben, zodat je zelf ziet dat het onschuldig is. Houdt hij alles geheim, dan kun je je afvragen of er niet meer aan de hand is en je jaloezie wel degelijk een teken is dat er iets mis is.
Ga in dat geval eens na wat je van deze relatie verwacht en wat je denkt dat je partner verwacht en waar hij behoefte aan heeft. Sluit dat op elkaar aan? Dat hij zijn imago zo belangrijk vindt, zegt wel iets over zijn betrokkenheid bij je relatie. Op wie wil hij indruk maken? Als iemand echt van je houdt, dan staat hij niet stil bij hoe je invloed is op zijn imago.
Sterkte
Pieternel
• Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef het boek Jaloezie. Omgaan met jaloerse gevoelens, waarin ze vertelt over verschillende soorten jaloezie – die overigens echt niet allemaal even slecht zijn. Aan de hand van cases uit de praktijk legt Dijkstra uit hoe je beter om kunt gaan met vervelende jaloerse gevoelens van jezelf en anderen. In 2001 promoveerde Pieternel Dijkstra op onderzoek naar jaloezie binnen partnerrelaties. In november 2003 beantwoordde ze vragen van plusabonnees over het omgaan met jaloerse gevoelens.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstra www.pieterneldijkstra.nl