De vraag
Mijn kind heeft een strak schema nodig, maar ik wil geen saai leven
Beste Ursela,
Ik ben iemand die het liefst ad hoc dingen doet, dus op mijn gevoel en stemming afgaat. Ik heb ook een zeer onregelmatige baan en kan daar dus heerlijk in blijven hangen, soms tot grote ergernis van mijn vriend. Nu hebben we een zoontje van zeven maanden oud en hij vraagt natuurlijk wel wat planning. Ik moest in het begin heel erg wennen aan de regelmaat die mijn lieve baby nodig had maar uiteindelijk is ook mij dat gelukt.
Ik geniet intens van hem en qua verzorging thuis gaat het allemaal prima, mits er geen andere dingen op het programma staan. Zodra zich meer dingen op hetzelfde moment voordoen, waarvoor ik vooruit moet kijken, kom ik in de problemen. Zeker als dit soort zaken buiten de deur zijn en afwijken van het patroontje dat ik eindelijk onder de knie heb! En hier word ik onrustig van.
Misschien komt het ook wel omdat ik me er altijd tegen verzet heb, want ik wilde nooit een strak schema en een gepland leven, dat klonk mij oersaai in de oren. Maar ik ontkom er niet aan vrees ik! En ook met het oog op de toekomst: we willen graag meer kids. Maar ik zie mezelf niet graag als gestresste mama rondvliegen! Hoe doe je dat.. eh.. plannen??
Groeten van Babs

Het advies
Beste Babs,
Rust, reinheid en regelmaat! De drie elementaire behoeften van een kind én de drie peilers voor alle opvoeders in ons land. Daar heb je het dus al, regelmaat, planning, structuur, daar valt bijna niet aan te ontkomen! Zeker niet als je de opvoeding van je kind/kinderen zelf ter hand wilt nemen. Maar er is hoop! Het een sluit het ander niet uit. Ofwel, regelmaat en structuur in je leven hoeven gelukkig nog geen saai leven te betekenen.
De kunst is om bij een goede planning toch flexibiliteit in te bouwen. Timemanagement dus!
• Je stelt prioriteiten, plant die dingen die wekelijks gedaan moeten worden, legt vast hoe je dat gaat realiseren (bijvoorbeeld met externe hulp) en reserveert daarbij ook ruimte voor ontspanning, voor leuke en spontane momenten.
• Maak eens een overzicht van die dingen die onverwachts zouden kunnen gebeuren (binnenshuis en buitenshuis) en noteer de oplossing die jou te binnenschiet. Hoe zou jij een dergelijke gebeurtenis ‘handelen’. Bespreek jouw aanpak met die van je vriend en kom samen tot één plan van aanpak. Raadpleeg deze ‘checklist’ op het moment dat zich een onverwachte gebeurtenis voordoet. Leg ook diverse combinatiemogelijkheden vast. Wat ga je doen als je baby opeens ziek wordt, je opeens extra uren moet maken of voor een collega moet invallen en je vriend tegelijkertijd ook verplichtingen elders heeft. Voorbereid zijn op die dingen die kunnen gaan gebeuren, geeft op zich al een gevoel van rust. Daarnaast is het belangrijk tijd te investeren in ofwel te werken aan een netwerk van vrienden/kennissen die tijdens ‘calamiteiten’ kunnen en willen inspringen.
• Bouw in jouw weekplanning lege momenten in. Momenten voor spontane ontspanning. Je kunt daarbij denken aan 4 uur in de week Babs-tijd die je ingegeven door je onregelmatige baan flexibel kunt invullen. Belangrijk is dan niet zo zeer wanneer je die uren invult, maar dat je ze al naar gelang je eigen behoefte spontaan kunt invullen. Dit dankzij de door jou georganiseerde, oproepbare en flexibele stand-by die je altijd achter de hand hebt.
• Train je er zelf in het hoofd koel te houden op een moment dat zich een stresssituatie voordoet. Zorg ervoor dat je een paar ontspannings/ademhalingstechnieken onder de knie hebt!
• Lees meer over timemanagement, bijvoorbeeld ‘Maak van een mug geen olifant’ van R. Carlson, ‘In de juiste versnelling’ van J. Knijn, ‘Tijdmanagement voor dummies’ van J. Mayer en ‘Druk, druk, druk’ van C. Petri en J. Bouwman.
Babs, als je werkt aan een goede balans/goede voorbereiding/goede planning tussen werk/baby/relatie en ontspanning, dan kun je én een goede moeder én een gezellige vriendin zijn die ook nog eens een zeer dynamisch en leuk leven leidt! Zeker weten dat jou dat gaat lukken!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg