De vraag
Kan ik hem duidelijk maken dat ik alleen vrienden wil zijn?
Vroeger heb ik een tijdje speciaal onderwijs gehad. Een vriend uit die tijd trof ik onlangs op Facebook. Het leek me leuk weer eens contact te hebben, maar nu vraagt hij steeds of ik met hem wil samenwonen en trouwen. Er is veel verschil tussen ons; ik volg een beroepsopleiding en heb veel interesses, hij heeft alleen ZMLK en heeft enkel interesse in mij en in modelauto’s. Ik heb duidelijk gezegd dat ik alleen vrienden wil zijn, maar hij vraagt me steeds weer. Heeft u advies?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Er zijn meer mensen voor wie een gewone vriendschap tussen man en vrouw ondenkbaar is. Uw vriendelijkheid schept blijkbaar verwarring over uw bedoelingen. En als er eenmaal verliefdheid is, is het heel moeilijk om terug te schakelen naar vriendschap.
Het zou fijn zijn als u hem kon helpen een geliefde te vinden, bijvoorbeeld door hem op het spoor te zetten van een club waar hij vrouwen kan ontmoeten. Als dat niet lukt, dan helpt u deze vriend misschien het meest door het contact te verbreken zodat hij zijn aandacht op anderen kan richten.