De vraag
Ik durf geen nieuwe relatie te beginnen
Beste Nicole Vening-de Waal,
Sinds ruim 5 jaar ben ik vrijgezel – de laatste relatie die ik heb gehad duurde 1 jaar. Daarvoor heb ik verschillende kortere relaties gehad en ook one-night-stands.
In de 5 jaar dat ik vrijgezel ben geweest heb ik liefde gemist, maar zijn er ook periodes geweest waarin ik er geen behoefte aan had, omdat ik me eigenlijk alleen de negatieve dingen ervan kon herinneren. Ik liet me namelijk altijd vrij snel gaan zonder goed na te denken of ik wel meer wilde. En het is ook regelmatig gebeurd dat ik wel een relatie wilde, maar hij alleen seks. Ik heb dus ook dingen gedaan waar ik spijt van heb.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet echt goede ervaringen heb opgedaan op relationeel gebied in mijn verleden. En nu ben ik dus zeer onzeker en terughoudend. Ik heb ook wel eens te horen gekregen dat ik een muurtje om me heen heb gebouwd. Ik ben ook gewoon bang dat ik weer dingen ga doen waar ik eigenlijk niet achter sta.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer achter dat muurtje vandaan kom? Ik heb wel een aantal keer een date gehad met verschillende mannen, maar nooit voelde het echt goed. Ben ik gewoon de juiste nog niet tegengekomen waarmee het goed klikt? Of ben ik te veeleisend?
Met vriendelijke groet, Mimi

Het advies
Beste Mimi,
Het valt niet mee om jezelf, met een aantal negatieve ervaringen op zak, open te stellen voor mannen. Zeker wanneer je, zoals je eigenlijk ook aangeeft, jezelf niet altijd vertrouwt in het herkennen van een goede partner.
De woorden dat je je vooral de negatieve dingen uit deze relaties/one-night-stands blijft herinneren, doen mij vermoeden dat je bij het vinden van een nieuwe partner de focus nog erg zult leggen op wat je wilt vermijden. Helaas werkt het in de praktijk vaak zo dat je onbewust datgene juíst daardoor creëert.
Daarnaast geef je aan dat je je in deze periode ook gegeven hebt aan mannen die op seks uit waren, terwijl jij hoopte op een serieuze relatie. Voor veel vrouwen is het slapen met mannen verbonden met het aangaan van een intieme mentale en seksuele relatie. Voor mannen ligt dit vaak iets anders. Zorg ervoor dat je je in toekomstige relaties pas dan geeft als het echt goed voelt.
En nu? Vrouwen die ik coach bij Van Een Naar Twee zijn vaak het vertrouwen in het krijgen van een gezonde relatie kwijt en weten deze ook vaak niet meer te herkennen. Hierdoor bouwen zij een emotionele muur op, waardoor zelfs de partners die wel goed zijn, geen toegang krijgen. Hetgeen wat zij vrezen wordt daardoor werkelijkheid; ze blijven alleen. Ik raad je aan om het volgende op te pakken – om zo te zorgen dat je dit lot bespaard blijft:
1. Vertrouwen te krijgen in jezelf in relaties
Bij Van Een Naar Twee bekijken we samen de relaties/vriendschappen die in jouw leven tot op heden positief zijn geweest. Vervolgens bekijken we de belangrijke voorwaarden waardoor deze relaties zo positief konden zijn en bekijken we tevens wat dit voor jou als persoon heeft gedaan. Ook bekijken we hoe jij je voelt en welk gedrag je laat zien in deze positieve relaties. Dit is heel belangrijk, omdat het je een goed kompas geeft om te navigeren naar een positieve relatie toe.
2. Helder krijgen wat je echt nastreeft in een relatie i.p.v. wat je probeert te vermijden
Leren van teleurstellingen is goed, maar om een positieve nieuwe relatie aan te kunnen gaan is het veel belangrijker dat je die dingen in het leven nastreeft die in positieve zin belangrijk voor je zijn. Reden is dat, als je je focust op de mogelijke aanwezigheid van negatieve ingrediënten uit oude relaties, je deze vaak onbedoeld zelf inbrengt in een nieuwe relatie. Bijvoorbeeld door onbewust bepaald gedrag te vertonen.
Daarom zorgen we er bij Van Een Naar Twee voor dat je voor jezelf duidelijk krijgt wat je echt belangrijk vindt in een relatie en zorgen we ervoor dat je dit ook nog eens ter extra bevestiging aan een kritisch panel van andere vrouwen of je vriendenkring voorlegt. Op die manier weet je dat je het bij het juiste eind hebt.
Wanneer je het vertrouwen in jezelf in relaties hervonden hebt en je kunt ook nog eens goed navigeren naar en in een nieuwe relatie – omdat je weet wat je er zoekt, je ook weet hoe jij je gedraagt en je het voelt als het goed zit met een relatie – zal het muurtje echt tot de verleden tijd behoren en heb je een prachtige kans op een positieve relatie. Heel veel succes!
Vriendelijke groet,
Nicole Vening- de Waal