Vrouwen verleiden als kunstvorm, dat is wat een casanova doet – in tegenstelling tot een don juan, die makkelijke, korte avontuurtjes najaagt. Hedendaagse casanova’s noemen zich pick-up artists en wisselen online verleidingstactieken uit. Hun inspiratiebronnen heten Style en Mystery: pseudoniemen van Neill Strauss en Erik Von Markovik, die te boek stelden hoe ze vrouwen versieren en daarmee de kritiek kregen seksistisch en vrouw­onvriendelijk te zijn.

Maar wérken hun veroveringsstrate­gieën eigenlijk? ‘Jazeker,’ zegt Nathan Oesch, evolutionair psycholoog aan de universiteit van Oxford. Met zijn collega Igor Miklousic zocht hij in de ­literatuur naar wetenschappelijke ­onderbouwing. ‘De meeste versiertechnieken van casanova’s steunen op bewezen psychologische en biologische principes.’ Zoals aanraking, dat door de verleiders mysterieus kino wordt ­genoemd. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen eerder ­geneigd zijn hun telefoonnummer te ­geven of mee te gaan dansen als mannen hen eerst een paar seconden aanraken bij de ­onderarm.

Is het niet slinks en onecht om haar met zulke trucjes te verleiden? Nee, vinden Oesch en Miklousic, vrouwen manipuleren mannen immers ook in het verleidingsspel door make-up te dragen of parfum op te doen. Oesch: ‘Natuurlijk zijn er mannen die op een verkeerde manier gebruikmaken van versiertechnieken, maar dat betekent

Log in om verder te lezen.