De vraag
Verraad verwerken
Ik kan mijn man (met wie ik al een jaar niet meer samenwoon), nu ik weet dat hij een relatie met mijn beste vriendin heeft, (‘gehad’, zegt hij) niet loslaten. Toen ik hier achter kwam heb ik een echtscheiding aangevraagd. Bij het bespreken van de echtscheidingsconvenanten gaf mijn man steeds aan dat hij het met mij opnieuw wilde proberen, terwijl ik wist dat hij een verhouding met mijn vriendin had. Zij wist van mij dat hij het weer met mij wilde proberen, want ik vertelde haar alles.
Beiden ontkenden het maandenlang, ondanks dat ik het op de man af vroeg. Op vakantie met mijn vriendin, las ik per ongeluk een sms van mijn man aan haar en zo kwam ik erachter. Nu hij het heeft toegegeven voel ik mij heel erg door beiden verraden (wij waren vaak met z’n drieen bijelkaar). Ik vraag mij af waarom mijn vriendin geen afstand van mij nam, dan had ik hen niet in de weg gestaan. Had haar gevraagd of zij, wanneer er iets tussen hen zou opbloeien, dat tegen mij wilde zeggen – dan zou ik afstand nemen. Maar dat deed ze niet. Zij vond dat zij mij geen verantwoordelijkheid schuldig was. Mijn man ook niet want wij woonden niet meer bij elkaar en ik wilde hem niet.
Ik voel mij vreselijk voor schut gezet door hen beiden en ben het vertrouwen in mensen helemaal kwijt. Ik beschouwde haar als een dierbare zus. Wat ik ook niet kan vatten is waarom hij mij het idee gaf dat hij het met mij wilde proberen terwijl hij al een ander had. Ik kan dit niet begrijpen, hoe hard ik mijn best ook doe. Hij zegt dat hij niet van haar houdt en met mij verder wilde. Maar als hij van mij hield dan had hij toch kunnen weten dat dit mij zou kwetsen? Uiteindelijk ga ik een eenzijdig verzoek voor echtscheiding indienen.
Ik voel me heel erg verdrietig omdat ik nooit had gedacht dat juist deze twee mensen mij dit zouden aandoen. Ik voel me onmachtig door wat mij is overkomen en wil hem de pijn laten voelen die ik voelde en nog steeds voel. Ik weet dat dit niet juist is maar het gevoel gaat niet over en dat maakt dat ik niet kan loslaten. Kunt u mij vertellen wat ik kan doen om van deze pijn af te komen en hem los te laten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Je kunt je man niet loslaten en daarom heb je een echtscheiding aangevraagd… misschien kun je je voorstellen dat dit voor mij niet helemaal logisch klinkt. Vooral omdat je man heeft gezegd met jou verder te willen. Hoop je dat scheiden helpt om los te laten? Uit de rest van je verhaal blijkt wel dat de formele band bij jullie veel minder sterk is dan de emotionele. Je merkt het zelf: je vindt dat het afgelopen moet zijn (rationeel) maar je merkt dat je er in emotioneel opzicht nog lang niet klaar mee bent. Het klinkt alsof je hem enorm mist en nog lang niet toe bent aan de beslissing om er een punt achter te zetten.
Dat brengt mij op de vraag: vind je dat je hóórt te scheiden omdat je man je heeft bedrogen? Er zijn veel mensen die deze norm hanteren. Maar dat is meestal vóórdat het ze daadwerkelijk is overkomen. In de praktijk ligt het lang niet zo simpel. Hij heeft je vreselijk gekwetst; dat is duidelijk. Maar daaruit hoeft niet per se voort te vloeien dat jij niet meer van hem houdt. En het hoeft evenmin te betekenen dat hij nu niet meer van jou houdt. Iemand kwetsen en van iemand houden – het zijn twee verschillende zaken die naast elkaar kunnen bestaan. Er zijn nogal wat stellen die, na een dergelijke crisis, na vele gesprekken, samen verder gaan zonder er spijt van te krijgen.
Of dat ook voor jullie mogelijk is, en of jij dat zou willen, dat kun jij natuurlijk het beste beoordelen. Wat je beschrijft is een ernstige en langdurige affaire. Het is nog extra ingewikkeld omdat ook je beste vriendin in het spel is.
Mocht je toch kiezen voor ‘loslaten’ dan wens ik je veel sterkte. Kijk ook eens bij de andere vragen, misschien vind je tips die je helpen.