De vraag
Ik houd nog steeds van mijn foute ex
Na een 10 jaar durende relatie, woon ik inmiddels drie jaar alleen. Een relatie waar ik compleet uitgeput uit ben gestapt, resulterend in een burn-out. Twee jaar worstel ik om hier overheen te komen. Ook de vorige vriendin van mijn ex-partner vertrok volkomen leeggezogen na circa vijf jaar. Mijn behandelend arts noemt deze man een psychopaat, overigens moeilijk te verteren. Ik heb indertijd meegewerkt in zijn zaak (opbouwfase), daarvan is het boerderijtje waar hij woont verbouwd, heb zijn kinderen opgevangen nadat zijn echtgenote is overleden aan MS, en ben uiteindelijk met lege handen vertrokken.
Ondanks alles hou ik nog steeds zoveel van deze man. Het is een gevoel dat ik met mijn verstand niet kan beredeneren. Inmiddels heb ik zelf een baan waarin ik succesvol ben. Van dat deel van mijn leven maakt hij geen deel uit. Het is dan ook tijdens mijn werk dat hij niet in mijn hoofd zit. Echter, buiten mijn werk denk ik iedere seconde van de dag aan hem, aan wat ik eventueel had kunnen doen om een scheiding te voorkomen.
Hij heeft inmiddels via internet, na vele contacten een nieuwe vriendin gevonden. Ik heb deze vriendin via de telefoon en e-mail verteld wat mij, en mijn voorgangers, is overkomen. Echter, zij gelooft mij niet. Ondanks dat mijn arts blijft zeggen dat deze man niet zal veranderen, voel ik mij ellendig omdat ik het gevoel heb dat deze nieuwe vriendin wel door hem zal worden liefgehad. Iets wat ik al die 10 jaren zo gehoopt heb, een soort van illusie gecreerd heb waarin ik zelf ben gaan geloven.
Ik sport, heb vrienden, mijn ouders leven nog en proberen mij te helpen, maar telkens word ik weer overmand door dat verdriet, dat gevoel dat ik nog zoveel van hem hou. Mijn arts heeft mij het boek Het Monsterverbond laten lezen, en heeft mij nu verwezen naar een paranormaal therapeut. Zij onderschrijft dat ik iets vreselijks heb meegemaakt, en dat het heel moeilijk is om hier boven op tekomen. Wellicht heeft u een tip. Het houdt me in de wurggreep, verlamt me, en belet me om met iemand anders een relatie op te bouwen, iets wat ik zo graag zou willen. Uw boekje Loslaten kun je leren heb ik inmiddels bij de boekhandel besteld.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Dit is een echte verslaving. Niet alleen kun je die man niet loslaten, je lijkt ook helemaal gewend geraakt aan het probleem. Zo’n foute relatie gaat gepaard met heel heftige gevoelens; en die heftigheid brengt intensiteit in het leven die je niet zo makkelijk los kunt laten. Op elk moment geeft zo’n probleem je iets om over te denken, om je zielig te voelen, om je boos te voelen, om aandacht te vragen van anderen. ‘Never a dull moment’ met zo’n foute ex. Dit klinkt misschien ironisch, maar zo is het niet bedoeld. Als je een probleem zo moeilijk kunt loslaten, dan heeft het blijkbaar voordelen voor jou. Pas als je die kent, en ze oplost, kun je loskomen van dit probleem.
Soms komen mensen moeilijk los van een slechte ex omdat ze het moeilijk vinden om te accepteren dat ze het zelf verkeerd gedaan hebben. Zie het maar onder ogen: je hebt je deerlijk vergist, je hebt jarenlang dom gedaan, je hebt te weinig van jezelf gehouden en te veel van hem, accepteer al die fouten van jezelf en vergeef jezelf. Sta jezelf toe om door te gaan.
Ik denk dat je heel sterk bent, als je deze relatie zo lang hebt volgehouden – gebruik die kracht nu voor jezelf.
Ik adviseer je om nieuwe vriendinnen van hem niet langer te benaderen om ze te waarschuwen. Het helpt jou niet als je aan iedereen gaat bewijzen dat die man niet deugt. En je komt ook niet los van hem door te hopen dat geen enkele andere vrouw gelukkig met hem is. De enige die je moet overtuigen is: Eveline zelf. Het volstaat dat je vaststelt dat hij voor jóu geen goede man is. Ooit was hij dat blijkbaar wel, je hebt immers heel wat liefde en energie aan hem gegeven, maar blijkbaar zijn je behoeften in de loop der jaren veranderd. Kijk naar die verandering, zie de rode draad door je leven, en probeer die dan door te trekken naar een toekomst zonder gedachten aan hem.