De vraag
Kan ik vrienden blijven met mijn overspelige ex?
Hallo Frederike,
Mijn vriend heeft onze relatie na drie jaar uitgemaakt, want hij is verliefd op een ander. Tijdens onze relatie ging hij al ’te vriendschappelijk’ met haar om. Ik heb hem daar meerdere keren mee geconfronteerd, maar hij bleef ontkennen: Ze waren alleen goede vrienden.
Uiteindelijk heeft hij toegegeven dat hij tot over zijn oren verliefd op haar is. Ik voel me heel erg bedrogen. Het moeilijke vind ik echter dat ik in de toekomst toch graag vrienden wil blijven, omdat er ook kanten zijn waarop we elkaar goed aanvoelen (bijvoorbeeld goed kunnen praten). Het botst alleen zo van binnen, want hoe kan ik nog goede vrienden zijn als hij zo oneerlijk tegen mij is geweest?
Groeten van Francis

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Francis,
Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me goed voorstellen dat het van binnen erg botst, zoals je schrijft. Enerzijds vind je dat hij veel goede eigenschappen heeft en voelen jullie elkaar goed aan, anderzijds is hij oneerlijk tegen je geweest en heeft hij je bedrogen met een ander, waardoor je je uiteraard boos en/of verdrietig voelt.
Loslaten of vasthouden?
Ik kan me voorstellen dat jullie in de toekomst goede vrienden zouden kunnen zijn, zonder dat de negatieve emoties die nu bij jou een rol spelen er steeds tussendoor komen. Maar dat is de (verre) toekomst en niet het heden waarin teveel tegenstrijdige gevoelens spelen.
Je kunt voor jezelf 2 ‘scenario’s’ uitwerken: eentje hoe het met jou en jullie relatie zal gaan (over bijvoorbeeld 1 of 2 of 5 jaar) als je ervoor kiest je gevoelens van verdriet en boosheid zoveel mogelijk te negeren en door te gaan met elkaar te zien.
Of het scenario waarbij je je voorstelt hoe het met jou en jullie relatie zal gaan (over 1 of 2 of 5 jaar) als je ervoor kiest je gevoelens van verdriet en boosheid toe te laten en (in ieder geval voor dit moment) te stoppen met elkaar te zien.
Is het mogelijk vrienden te blijven met je ex?
Als ik je een advies mag geven denk ik dat ex-partners eerst elkaar moeten loslaten en afstand van elkaar moeten nemen om heel misschien later weer naar elkaar toe te kunnen groeien als goede vrienden.
Sommige mensen lukt dat, de meeste mensen lukt dat niet. Soms groei je juist steeds verder uit elkaar en blijkt dat dit, als je terugkijkt, het beste is dat er kon gebeuren.
Succes met het loslaten,
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8