De vraag
Ze wil geen vriendin meer zijn
Hallo Jolet,
Afgelopen jaar was een jaar waarin ik (eindelijk) de confrontatie met het verleden heb aangedurfd. In een periode waarin het meer overleven dan leven is, heeft mijn besten(?) vriendin laten weten dat ik haar te veel energie kost en ze dus geen contact meer wil. Naast alles wat al zo heftig en zwaar is, lukt het me maar niet om haar los te laten. Het voelt zo intens pijnlijk. Hoe moet je daar mee omgaan? Z.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste Z,
Het afgelopen jaar zal zwaar zijn geweest voor jou – er klinkt gepaste trots door in je mail. Je bent er blijkbaar in geslaagd om echt voor jezelf te kiezen, en je bent begonnen om zelf vorm aan je leven te geven. Een verbroken vriendschap is een hele klap als je al zoveel aan je hoofd hebt. Toch denk ik dat je er overheen kunt komen met dezelfde overlevingsstrategie die je in het afgelopen jaar hebt ingezet. Ik adviseer je om jezelf daarbij te helpen door bij anderen vriendschap en vertrouwen te zoeken. Als je vriendin niet meer wil, kun je immers niet anders doen dan het accepteren. Misschien vind je bij de beantwoording van vraag Mijn broer wil geen contact meer, nog wat adviezen die je aanspreken.
Jolet Plomp
Plusabonnees stelden vragen over loslaten aan psycholoog Jolet Plomp