De vraag
Mijn man gooit niks weg
Hallo Manita,
Mijn dochter verzucht regelmatig:
‘Papa, ga je al die boeken nog lezen?’
‘Nee, maar ze mogen niet weg’, roept hij inmiddels snel.
Hij struikelt in zijn kamer over de spullen. Hij krijgt een nieuwe dvd-recorder en zet de oude op de overloop. Ik zet hem in zijn kamer en hij roept woedend: ‘Waarom moet die troep bij mij staan, kun je dat niet opruimen’. Maar ik vind dat hij in ieder geval zijn eigen spullen moet opruimen. En als hij dat niet doet, moet hij ze maar op zijn kamer zetten (en niet op de overloop, in de berging, op mijn kamer, in de slaapkamer of in de garage). Want al die gebieden ruimt hij niet op en ik wel.
Hoe kan ik mijn man ertoe bewegen toch eens wat spullen weg te doen?
En: ik heb zelf het afgelopen jaar ongeveer een derde van mijn spullen weggedaan (oude brieven, kleren, boeken etc). Heerlijk. Ik kon dat tien jaar niet en nu wel en het is een enorme opluchting. Hoe komt het dat spullen wegdoen zo’n gevoel van opluchting teweeg brengt? En waarom kan ik het nu wel en eerst niet?
Alvast dank voor uw reactie,
Groeten,
Lisa

Het advies
Hai Lisa,
In jouw vraagstelling onderscheid ik verschillende thema’s. Natuurlijk hoef jij niet zijn spullen op te ruimen. Ik raad je aan op een goed moment met hem te praten over de verwachtingen over en weer, los van het weggooi-verhaal. Het is handig om in zo’n gesprek ook afspraken met elkaar te maken over (het gebruik van) de gemeenschappelijke ruimten.
Het ‘probleem’ is dat als mensen teveel hebben, het te vol is, ze niet meer kúnnen opruimen. (Ze kunnen geen kant meer op met hun spullen…..) Dan rest er onmacht en in jouw voorbeeld legt hij die – woedend – bij jou neer. Als hij en jij jullie gemeenschappelijk belang gaan zien van een overzichtelijke, ruimtelijke en dus leefbare woonomgeving, dan kun je samen beslissen hoe je dat wil bereiken (hij alleen, al dan niet met hulp uit de omgeving of professionele begeleiding of jullie in samenwerking.)
In mijn antwoord op een eerdere vraag van Roosje, ben ik uitgebreid ingegaan op het feit dat de een de ander niet zou moeten bewegen maar dat het eigenlijk alleen écht werkt als die ander (in jouw geval jouw echtgenoot) zijn eigen belang erin gaat zien……….. Ik verwijs dan ook graag naar mijn antwoord op deze site op haar vraag.
Je vraagt me verder hoe het komt dat wegdoen zoveel opluchting teweegbrengt. Wat ik je schrijf is voor zover ik weet niet wetenschappelijk onderbouwd, maar het wordt binnen ons vakgebied van Professional Organizing wel als gemeengoed aanvaard: Wegdoen is een equivalent voor loslaten. Wegdoen schept ruimte. Loslaten betekent ook dat er weer ruimte ontstaat voor iets nieuws. Ruimte geeft lucht. Ook hier zien we weer een taalkundige link tussen lucht en opluchting!
Waarom kon je eerst zelf niet wegdoen en nu wel? Ik ga er van uit dat er ineens een knop kan omgaan. Dat is de knop van het besef dat je je ruimte wilt benutten voor het genieten nú * in plaats van voor spullen uit het verleden of voor wat er allemaal nog moet of wat er misschien nog gaat gebeuren**
Vandaar dat het naar mijn idee alleen werkt als jouw man ook zelf op zoek wil naar ‘zijn knop’……. En als hij die vindt, dan kan het allemaal veel makkelijker (moeiteloos) worden.
Lisa, ik hoop dat mijn beide antwoorden hier en daar wat bevestigen en wat verduidelijken. Met deze handvaten gun ik jou/jullie een succesvolle actie. En mocht dat er ook op termijn niet inzitten dan toch op zijn minst een bevredigende berusting!
Count and share your blessings (koester en deel je zegeningen)
mvrgr
Manita Overweg
Utime Professional Organizing
www.utime.nl
* ruimte benutten voor het genieten nú: het genieten van een ruimtelijke rustige en overzichtelijke leefomgeving met de focus op één mooie aandachttrekker in plaats van vele ‘prulletjes’
** ruimte benutten voor spullen die je herinneren aan wat er allemaal nog moet of misschien nog gaat gebeuren: zoals ruimtebeslag voor boeken die je misschien nog gaat lezen of voor mode die misschien nog terugkomt of voor een oude dvd-speler die iemand misschien nog kan gebruiken.